geschreven door Hugo Bakker 

Vertrouwen/communicatie: Mijnenveld

2 reacties

Het mijnenveld…
Deze werkvorm zit eigenlijk altijd wel in het programma van de Werkvormen Inspiratiedag op Soestduinen!

Je kunt het mijnenveld op zoveel verschillende manieren inzetten en daarom is het ook heel goed om het zelf eens te ervaren.

Iemand uit team 101werkvormen had een geniale variant bedacht en stuurde een video.
Een fragment daarvan heb ik verwerkt in deze video:

Ik zal hieronder de werkvorm beschrijven.

Deze activiteit bevordert:

  • teambuilding
  • elkaar begrijpen en accepteren
  • afspraken maken
  • samenwerking
  • communiceren
  • vertrouwen
  • en nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 2 of meer
Binnen en Buiten
Actief

Benodigd materiaal

  • touw 20 meter, in een vierkant of rechthoek neerleggen
  • voorwerpen die kunnen dienen als mijnen, ik gebruik knuffels (!) en markeerhoedjes

Beginopstelling
Geef instructie terwijl iedereen in een cirkel staat.

Kader
De deelnemers werken in tweetallen.

Spelverloop
De opdracht luidt als volgt:

  • Eén van de twee is geblinddoekt (natuurlijk mag men ook gewoon de ogen sluiten).
  • De ander staat bij het eindpunt en zal de geblinddoekte persoon door het mijnenveld leiden.
  • De geblinddoekte persoon loopt door het mijnenveld zonder iets aan te raken (anders ben je ‘dood’). Dit doet hij/ zij op aanwijzingen van de ander.
  • Als de geblinddoekte persoon aan de andere kant is maakt deze contact met de handen van de ander; dan is de opdracht gelukt.

Een indruk van hoe het er uit kan zien:

Differentiatie, varianten

  • Meerdere geblinddoekte personen steken het mijnenveld in verschillende richtingen over.
  • Wanneer je DISC hebt gedaan kun je voorafgaand overleg laten plegen over wat de communicatiestijl van de ander is; en dus hoe je aan kunt sluiten bij de ander.
  • 1 persoon leidt de hele groep door het mijnenveld.
  • de hele groep leidt 1 iemand door het mijnenveld (chaos!)
  • wanneer je de werkvorm binnen doet, kan je stiften, rollen tape e.d. gebruiken als mijnen:

 

Evaluatie
Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Wat had de ander nodig?
Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

Veiligheidscheck
Wat ging er mis toen ik dit jaren geleden met mijn kinderen speelde? Wij deden dit in de woonkamer. Mijn oudste dochter van 7 jaar leidde mijn dochter van 4 jaar. Toen zij geblinddoekt richting de muur liep gaf mijn oudste dochter geen ‘stop’ en de jongste botste met haar hoofd tegen de muur. Au, huilen; weg vertrouwen….
Ik heb het moeten herstellen door zelf geblinddoekt door hen beiden geleid te worden.
Dus: goede instructies geven aan de deelnemers en op blijven letten!

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.

  • Deze oefening eens gedaan met een groep studenten in een lokaal. Alle meubilair aan de kant. De helft geblinddoekt, de andere helft leidt, maar liep direct achter de geblinddoekte. Stoelen en enkele studenten dienden als ‘hindernissen’. Bij een tweede ronde stonden er geen hindernissen, maar werd wel geleid alsof dat wel zo was. Eenmaal aan de overkant, blinddoek af, omkijken en grote hilariteit.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >