Eén van de leukste activiteiten die ik vaak aan het begin (na de introductie en de losmaakspelletjes) van de training doe is “Toss a name”.
Dit is eigenlijk meer een teambuilding activiteit, dan een kennismaker.
Dit spel bevordert:
- openheid creëren
- elkaar door het spel leren kennen, omdat de groepsrollen naar boven komen
- afspraken maken en je er aan houden
Benodigd materiaal
Balletjes (zachte), knuffelsÂ
Beginopstelling
Stel de deelnemers op in een kring.
Kader
Bij dit spel krijgt de groep een lastige opdracht (zonder dat ze het doorhebben). Iedereen moet geconcentreerd zijn, anders lukt het niet.
Spelverloop teambuilding activiteit Toss a Name
Als facilitator leid en stuur ik dit spel.
Ik begin met het gooien van één van de voorwerpen (balletje of knuffel) naar één van de deelnemers terwijl ik zeg:
“Mijn naam is Hugo!”
Als vanzelf gooit die persoon het voorwerp naar iemand anders en zegt zijn of haar naam.
Op het moment dat iemand de regels overtreedt, zeg ik:
“Dat mag niet, overnieuw!”
Iedereen verbaasd…, want ze weten de regels nog niet.
Ik doe dit net zolang tot ze vragen wat de regels zijn…
- Je mag het voorwerp niet laten vallen.
- Je mag het voorwerp niet naar iemand gooien, die naast je staat.
- Iedereen moet het voorwerp 1x ontvangen hebben en dan komt het tot slot weer bij mij terecht.
Als dit gelukt is, breng ik voorwerp #2 in.
Ik noem dat dan vaak level 2.
Bij het 2e voorwerp gooi ik ook weer naar iemand en dan zeg ik: “Ik houd van pizza” (of iets dergelijks).
Elk volgend level heeft een ander voorwerp en dus ook een ander iets wat je over jezelf zegt.
En zo komen groepen soms tot level 4 of 5.
Wat er vaak gebeurt als ze de spelregels kennen:
Ze komen niet tot resultaat, het gaat telkens mis.
Ik houd de vaart er in door steeds opnieuw verder te gaan, met het voorwerp gooien.
Totdat eindelijk iemand zegt:
“Zullen we overleggen?”
Dan geef ik ze die ruimte.
Meestal gebeurt dit niet zo snel.
Afhankelijk van het doel van de sessie laat ik dit voortsudderen of ik grijp in door te vragen of ze niet eens zouden moeten overleggen.
Deze teambuilding activiteit laat heel snel patronen in het team zien.
In 9 van de 10 gevallen wordt er bij het overleggen niet goed naar elkaar geluisterd.
Dit observeer je dan…
Hier kun je een vraag over stellen.
Heel simpel:
“Zijn jullie naar elkaar aan het luisteren?”
En uiteindelijk is dat het doel; om mensen in het hier en nu te betrappen op patronen die niet goed werken.
Zo kun je ze verder helpen om effectiever met elkaar te communiceren.
Interventies:
Mocht het niet lukken, omdat er steeds een voorwerp valt, dan is dit een gelegenheid om een vraag te stellen. Bijvoorbeeld: “Hoe komt het dat het niet lukt?” of “Wat is er nodig om…?” Of: “Hebben jullie even tijd nodig om te overleggen?”
Vaak zie je dat ze afspraken maken om zich er vervolgens niet aan te houden. Dan kun je weer vragen waar ze herkennen dat ze dat doen. En dan zou je kunnen werken aan het maken van afspraken en zich er ook echt aan houden.
Het mooie vind ik dat men dus gelijk iets van zichzelf moet laten zien. Want op het moment dat het niet lukt; wie staat er dan op en neemt de leiding? Wie doet suggesties, wie houdt zijn mond?
Evaluatie teambuilding activiteit Toss a Name
- Wat gebeurde er?
- Wat werkte?
- Wat heeft deze activiteit opgeleverd?
- Wat neem je mee naar de volgende activiteit?
En gelukkig wordt er ook altijd veel gelachen!
Aandachtspunten
Het beste resultaat wordt bereikt, als iedereen zich optimaal inzet en concentreert.
In de 101werkvormen Rugzak leer je een aantal teamcoaching technieken, die je hier heel goed kunt toepassen.
Dit lijkt me leuke activiteit voor een groep waarvan de helft al tijd met elkaar samenwerkt en de andere helft er net bijkomt. Ik vroeg me af of de ballen/knuffels ook tegelijkertijd worden rondgegooid vanaf lvl 2? Dus dat je en nog je naam noemt en daarna bij andere knuffels de andere dingen/
Hoi Evelijn, zeker leuk om het met een gemengde groep te doen.
Ja, ik gooi eerst de namen bal/knuffel en dan een ‘ik houd van…’ en dan de volgende met een ander thema.
Let wel dat het niet zozeer gaat om elkaar beter te leren kennen maar om HOE ze samenwerken en dat kunnen verbeteren.
Had je dat begrepen?