Effectieve teambuilding werkvorm met 2 touwen
De challenge cirkel is een geweldige werkvorm, die je kunt inzetten met jong en oud en waarbij iedereen actief betrokken is.
En het leuke is, je kunt het bij heel veel thema’s, trainingen of lessen gebruiken, omdat het gaat over wat mensen ‘spannend’ vinden.
Voor jou als facilitator; je kunt de challenge circle voor verschillende doeleinden inzetten:
- elkaar beter leren kennen
- deelnemers uitdagen om meer uit hun comfortzone te gaan
- als evaluatie
Het is eenvoudig om uit te leggen en mensen vinden het altijd leuk én waardevol!
Ik heb hele mooie momenten mogen meemaken, tijdens deze werkvorm en onderaan deel ik mijn ervaringen. Nu eerst de uitleg.
Het allermooiste vind ik dat de challenge circle echt een verschil kan maken voor een team en dat de bereidheid om iets nieuws te leren kan ontstaan (zie onderaan mijn ervaringen).
Bekijk de video of lees de beschrijving eronder, veel inspiratie!
https://youtu.be/fod9uU1IFBI
Deze teambuilding activiteit bevordert:
- openheid
- begrip en acceptatie
- zelfsturend zijn
- luisteren naar elkaar
- grenzen aangeven
- vertrouwen
- en wie weet nog veel meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 5 of meer
Binnen en Buiten
weinig actief, wel staand
Benodigd materiaal
2 grote touwen die in een cirkel liggen; waarbij het kleinste touw (van 10m) een cirkel vormt in de cirkel van het grootste touw (van 20m). De touwen kun je natuurlijk een beetje laten kronkelen, zodat het de juiste afmeting krijgt. Ik heb dit soort touwen altijd bij de bouwmarkt gekocht en als je geen tijd heb om daar naar toe te rijden, bestel je het gewoon bij bol.com.
Beginopstelling
Stel alle deelnemers op aan de buitenkant van het buitenste touw.
Kader
Als je de deelnemers wilt uitdagen om meer uit hun comfortzone te gaan tijdens jouw training of les, dan is ‘na een pauze’ een geschikt moment om deze teambuilding activiteit te doen. Op die manier geef je ze de resterende tijd de mogelijkheid om zichzelf verder te challengen.
Als het doel is om elkaar beter te leren kennen dan kun je deze activiteit op vrijwel elk moment doen.
Als het doel is om te evalueren, dan doe je dit uiteraard (vrijwel) aan het einde.
De activiteit gaat als volgt:
De 3 cirkels die ontstaan zijn door de 2 touwen op de grond te leggen in een cirkel:
- De comfortzone (binnenste cirkel) – dit is de plek waar je dingen doet die bekend zijn voor je en geen stress opleveren.
- De challenge zone (middelste cirkel) – dit is de plek waar je dingen doet die je spannend vind, het levert gezonde stress op.
- De panic zone (buiten het buitenste touw) – dit is de plek waar je dingen doet die je heel erg spannend vind, het levert ongezonde spanning op, het is een plek die niet goed is voor je.
Iemand noemt een activiteit (bijvoorbeeld bungee jumpen) en iedereen gaat in één van de 3 zones staan zoals hij die activiteit heeft beleeft of zou beleven.
Ieder neemt zelf een beurt indien hij dat wil door een activiteit te noemen. Hier hoef je dus als trainer niets te doen. Zelf doe ik altijd mee, maar dat doe ik ook omdat ik wil kunnen sturen indien ik dat nodig vind.
Interventies:
- Als trainer hoor ik niet bij de groep maar als ik wat meer diepgang wil creëren dan noem ik zelf een activiteit, bijvoorbeeld; ‘Feedback geven aan je collega’s’, etc; dat soort activiteiten noem ik zodat mensen meer verschuiven van activiteiten ‘aan de oppervlakte’ naar meer ‘openheid’.
- Ook doe ik interventies als: ‘Je staat daar en daar, leg eens uit…’.
- Ik vraag ‘In welke zone leer of groei je het meest? (in de challenge circle…). Wat heb je tot nu toe laten zien deze dag? Als je nog meer zou willen leren wat zou je dan kunnen doen? Met deze vragen zet ik de deelnemers aan om zichzelf meer uit te dagen.
- Als ik deze activiteit als evaluatie gebruik dan vraag ik: ‘Als je terugkijkt op deze dag; waar sta je dan? In hoeverre heb je jezelf uitgedaagd? En leg is uit wat maakt dat je daar staat?’
Goed om te beseffen:
We spelen dit spel niet om het spelen van een spel, maar om een gesprek te laten ontstaan waaruit mensen inzichten kunnen halen en besluiten kunnen nemen.
Veiligheidscheck
Fysiek is het spelen van dit spel geen probleem, maar let heel goed op wat er gebeurt, want het kan heel veel losmaken.
Ervaringen
Omdat ik zelf vaak begin met een activiteit die wat minder diepgang heeft (bungee jumpen, diepzee duiken) wordt dit vaak overgenomen door de groep. Heel vaak zie je dat de groep vanzelf meer diepgang creëert door dingen te benoemen die ze spannend vinden. Ondernemers noemen dan dingen als ‘zichtbaar worden’ en ‘acquisitie doen’, terwijl teams vaak dingen noemen als ‘feedback geven’. Hierop wordt vaak gereageerd met ‘bedoel je positief of negatieve feedback’? En zo’n soort vraag is vaak weer aanleiding om de groep aan te sporen om concreter te worden.
Ik kan me herinneren dat ik de challenge circle mocht faciliteren met een groep leerkrachten en dat zij ‘negatieve feedback geven’ noemden.
Raad eens wat er gebeurde???
Iedereen ging in de challenge circle staan!
“Mensen, wat valt jullie op?”
Blijkbaar vinden jullie dit allemaal spannend!!!
En toen kon ik iets creëren wat normaal gesproken veel meer weerstand oplevert.
“Hoe zouden jullie het vinden om wat tools te leren waardoor feedback geven opeens makkelijker wordt?”
Wij worden vaak benaderd met de vraag of we een ‘feedback cursus’ kunnen geven en dan weten we eigenlijk al dat er van alles aan de hand is. Mensen hebben helemaal geen zin om zo’n cursus te moeten volgen. Liever doen we eerst een wat luchtigere sessie met laagdrempelige spellen zodat de bereidheid om te leren en te groeien vanzelf gaat ontstaan.
Reacties op of vragen over dit teambuilding spel?
Welkom om ze hieronder te stellen…
Hallo,
Afgelopen 10 dagen in Kenia geweest met de organisatie Teachers4Teachers om samen met Keniaanse collega’s over onderwijs te praten en werkvormen te delen.
In een workshop ook deze werkvorm gebruikt, zowel als Energizer als inhoudelijk. Een prachtige werkvorm die in één keer heel veel duidelijk maakt.
Ik had geen materiaal (touw) maar met een stap naar voren (comfort zone) of een stap naar achter (panic zone) kwamen wij er ook uit.
Dank voor deze werkvorm “de Challenge Circle”
Groet Eloy
Supertof, dankjewel voor het delen!