geschreven door Gerdy Heek 

Teambuilding activiteit: Waar sta jij voor?

8 reacties

Heb je weleens bij ons een training gevolgd, dan ken je ongetwijfeld het WAARDENCONTRACT. Het is één van de manieren om gezamenlijke afspraken te maken, waar ieder zich aan committeert en waar de deelnemers elkaar ook op aanspreken.

Vorige week was ik bij de Werkvormen Inspiratiedag , verzorgt door mijn collega Waldo, voor docenten die met pubers werken.

Hij had een andere manier om de gezamenlijke waarden boven tafel te halen.

Deze vorm geeft meer betrokkenheid dan het waardencontract, omdat de deelnemers uitgenodigd worden om de waarden zelf te bedenken.

Deze werkvorm kun je bij iedere training, in de klas of op kantoor, inzetten.

Hieronder de instructie:

Tijd: 10 – 30 min

Deelnemers: onbeperkt

Binnen

Minder actief

Benodigd materiaal

Stiften in verschillende kleuren

Flip-over vel

Beschrijving Werkvorm:

Verdeel de deelnemers  in groepjes. 

Elk groepje krijgt een flipover vel en stiften in verschillende kleuren.

Geef ze de volgende opdracht:

Teken een poppetje op het vel. Het poppetje staat symbool voor jullie als deelnemers. 

Is dat klaar?

Schrijf nu op wat jij belangrijk vindt voor jou, als deelnemer. Zorg ervoor dat alles wat je bedenkt, positief is. Alles wat je bedenkt, komt binnen in het poppetje te staan. Iedereen mag schrijven. Let op dat je je vooral focust op waarneembaar gedrag, laat je aannames erbuiten. Je hoeft het er, op dit moment, ook niet allemaal over eens te zijn. 

Wanneer de deelnemers klaar zijn met deze ronde (geef ze een paar minuten de tijd, zodat daadwerkelijk iedereen iets kan bijdragen), geef je hen de volgende opdracht.

Schrijf nu op welk gedrag je NIET wilt zien tijdens de training. 

Wanneer de deelnemers ook deze opdracht hebben uitgevoerd, kunnen ze bij elkaar kijken en van elkaar leren. Je kunt nu gezamenlijke afspraken maken en nadenken over welke maatregelen je kunt nemen en daar dus ook naar verwijzen, wanneer dat nodig is. In sommige gevallen is er geen overeenstemming over één van de opgeschreven normen. Deze parkeer je en je focust je op de normen en waarden waar je wél overeenstemming over bereikt.

Wil je met ons delen hoe jij de betrokkenheid van je deelnemers verhoogt?

Hieronder in het commentaarveld kun je een bericht achterlaten, super dat je bij wilt dragen aan onze missie om meer actieve en ervaringsgerichte werkvormen in te zetten!

 

Over

Gerdy Heek

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Michiel schreef:

    Supergoede werkvorm, lijkt me. Ik ga ‘m volgende week eens proberen met kinderen, in de eerste les van een vijfdelige training die ik mag geven. Ben benieuwd…

    • Veel succes, deel je je bevindingen Michiel?

  • Maaike Frankena schreef:

    Zo, dat is een leuke variant! Ik ga die eens inzetten bij een team leidsters van een kinderdagverblijf wat ik train en waarbij het een en ander “aan” moet! Top, leuk!

    • Gerdy Heek schreef:

      Leuk Maaike, laat je weten hoe het ging?

  • Hi Gerdy,
    Kun je nog even toelichten:
    Waarom verschillende kleuren stiften?
    Waar schrijven de deelnemers de waarden die zij niet willen, ook binnen het poppetje?
    Bedoel je als ze klaar zijn dat dan de groepjes bij eerst elkaar kunnen kijken en dan plenair bespreken?

    • Gerdy Heek schreef:

      Dag John,

      dankjewel voor je vragen!

      De verschillende kleuren hoeven niet per sé, maar ze maken de woorden los van elkaar meer uitgesproken en je ziet ze daarom beter.
      De waarden die je NIET wilt, schrijf je juist BUITEN het poppetje.
      Voor erna zijn verschillende manieren. Je kunt het hierbij laten, maar het mooist is dat de groepen inderdaad bij elkaar kijken. Makkelijkst is dat je dan evenveel deelnemers hebt als groepjes (5 groepjes van 5 of 4 van 4) dan kun je iedere deelnemer aan alle groepjes laten deelnemen en kijken. Je kunt ze zelfs laten aanvullen. Als laatste, terug bij hun eigen groepje, kun je als groepje beslissen een waarde die je bij een ander groepje hebt gezien, toe te voegen.

  • Maaike schreef:

    Mooie werkvorm!! Ik ga hem zeker inzetten. Ik stoei alleen nog met het volgende: waarom je de dingen die je niet wil, juist op moet schrijven, ipv wat je graag wel wil zien. Bijv je waarde is oprechtheid die schrijf je in het poppetje en erbuiten schrijf je dan niet over elkaar roddelen. Waarom wordt er dan hiervoor gekozen ipv op te schrijven wij vertellen elkaar dingen die ons dwartszitten bijvoorbeeld

    • Gerdy Heek schreef:

      Dankjewel voor je vraag, Maaike. De reden waarom ik de werkvorm op deze manier aanpak, is dat wij mensen het vaak veel gemakkelijker vinden om te bedenken wat we NIET willen- en dat bedenken wat je WEL wilt soms hartstikke moeilijk is.

      Als ik mensen laat opschrijven welk gedrag ze niet willen zien, dan komt er vaak een heleboel uit. Daarna is het gemakkelijker om vanuit wat je niet wilt, te kijken wat er dan belangrijk voor je is.

      Voel je vooral vrij om met de werkvorm te experimenteren en te ervaren wat voor jou goed werkt!

      Gerdy

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >