We spreken vaak over een veilige leeromgeving, maar wat komt er in de praktijk van terecht? En hoe kun je zo’n omgeving creëren?
Hoe gedragen jouw leerlingen zich op het schoolplein? En wat gebeurt er allemaal in de apps?!
In dit blog geven we je 7 teambuilding spellen of activiteiten, die je met leerlingen van middelbare schoolleeftijd kunt doen en die altijd werken.
Afgelopen zaterdag was er weer een Werkvormen Inspiratiedag en Waldo trekt dan altijd zijn ‘all time favorites’ uit zijn rugzak.
Jarenlang werken met jongelui gaf hem deze
7 Teambuilding spellen, die altijd werken met jongelui!
Vanwege de privacywet heb ik geen foto’s met kinderen opgenomen.
De werkvormen in willekeurige volgorde:
1. Het waarde contract
Dit is één van de manieren om een aantal afspraken te maken met de groep.
Hoe doe je dat dan?
Een aantal afspraken kun je met de groep maken door simpelweg te vertellen dat je het belangrijk vindt dat…
Welke afspraken kun je dan maken?
Over ‘er zijn’; meedoen dus…
Over respect; behandel de ander zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden…
Over consumpties; niet eten/drinken tijdens de uitleg
Wel uitleggen!
Dat geldt voor alle regels, anders werkt het niet. Dus over ‘het volgen van de instructies’ kun je zoiets zeggen als ‘ik heb een methode die werkt en als je van te voren al bedenkt dat je niet mee gaat doen, dan zal het zeker niet werken; dus volg…’.
Hoe commitment krijgen?
Meestal zal er geknikt worden als je vraagt of ze akkoord gaan met de waarden. Echter, je weet nooit of ze zich er daadwerkelijk aan gaan houden.
Vraag daarom om een ‘Ja’ of laat ze hun hand opsteken.
Moet ik dat echt zo doen?
Ja en Nee…
Doe het op een manier die bij jou past.
Begin in ieder geval door het gewoon te gaan doen.
Je kunt de waarden natuurlijk ook uitprinten en lamineren, zodat je het visueel maakt.
En je kunt de waarden ook door de leerlingen laten bedenken.
2. Heb je ooit
Dit is het spel waarbij je een aantal hoepels in een cirkel legt en waarbij er 1 hoepel een soort ‘start’ hoepel is. Wie in deze hoepel staat mag vragen:
“Heb je ooit….”
Diegene mag de zin afmaken en een vraag stellen. Voorwaarde is wel dat hij of zij het zelf gedaan moet hebben.
Dus bijvoorbeeld: “Heb je ooit pindakaas gegeten?”
Iedereen die dat ooit gedaan heeft, zoekt vervolgens een andere hoepel op. Dat impliceert dat de ‘start’ hoepel daarna door iemand anders bezet wordt en deze leerling mag een nieuwe vraag stellen.
3. Mijnenveld
In deze teambuilding activiteit laat je de leerlingen in tweetallen werken, waarbij de ene leerling geblinddoekt is en de ander zijn/haar partner door het mijnenveld heen leidt.
Ze leren hierdoor om met elkaar te communiceren, elkaar te vertrouwen en omdat het uitdagend is, zullen ze er ook echt van genieten.
4. Op volgorde van
Tijdens deze werkvorm laat je de leerlingen op allerlei manieren op volgorde staan van;
- leeftijd
- voornaam
- lengte
- schoenmaat
- etc
Je kunt spelen met variabelen als: er mag niet gesproken worden, niet gekeken worden, niet spreken én niet kijken.
5. Het Magische Touw
Dit is echt een teambuilding activiteit; de leerlingen moeten allemaal dezelfde opdracht uitvoeren en alleen als iedereen het gedaan, heeft gaan ze door naar het volgende level.
Je werkt met een touw en verzint allemaal opdrachten.
6. Iedereen is hem
Dit is het tikspel, dat ik (Hugo), speelde onder Waldo’s leiding, ergens in 2010. Het spel veranderde mijn leven en het hele verhaal staat in mijn boek, ‘de 101werkvomen Formule’.
7. Group Juggle
Dit is een manier om met een groep te ontdekken, welke waarden belangrijk voor hen zijn.
Deze vorm werkt met volwassenen en met kinderen en je zult zien hoeveel je er met elkaar uit kunt halen.
Je staat met elkaar in de kring.
Een bal of een zacht werpbaar voorwerp, wordt naar elkaar toe gegooid.
Hierbij is het belangrijk dat het voorwerp naar iedereen 1x geworpen is, alvorens het weer naar jou als leerkracht teruggegooid wordt.