Wat is ervaringsleren eigenlijk? En waarom gebruik ik zo graag werkvormen om mensen iets te leren?
Deze werkvorm helpt je om duidelijk te maken:
- wat de rol van de trainer is en wat die van de cursist
- wat ervaringsleren eigenlijk is
- dat je ook iets moet DOEN
- dat het soms heel fijn is, om iets te ervaren in plaats van uit een boekje te leren
Benodigde materialen:
Geen
De Opdracht
Ga zitten op een stoel. Zeg tegen je deelnemers dat je alles kunt, behalve lopen. Vraag hen om je te leren hoe je moet lopen. De enige spelregel is, dat ze jou niet aan mogen raken.
Zodra het begint, gaan mensen je allerlei suggesties doen. Bij alles wat te maken heeft met het bewegen van je benen, zeg je: “Maar hoe doe je dat dan? Leer het me!” En je beweegt vervolgens geen spier. Dus als ze je vragen om hen na te doen, doe je niets. Als ze zeggen “til je been op”, vraag je “hoe doe je dat?” Af en toe gooi je nog wat olie op het vuur door te smeken of ze je alsjeblieft willen leren lopen, want je wilt het zó graag!
Op een gegeven moment merk je wel dat ze het zat worden, het opgeven, of zelf tot een conclusie komen.
Evaluatievragen
Het kan zijn dat de deelnemers zelf al lering hebben getrokken, maar zelfs als ze al zelf een conclusie hebben getrokken, is het nog interessant om door te vragen:
“Wat gebeurde er nu?”
“Wat deed het met je?”
“Wat neem je mee uit deze werkvorm?”
“Hoe sta je in de training met deze kennis?”
“Ervaringsleren, waarom doen we dat eigenlijk?”
Er kan van alles uitkomen. Bijvoorbeeld dat je altijd een keuze hebt. Of dat je, als je iemand iets uitlegt, het niet direct betekent, dat diegene het ook snapt, dat het van de ander een keuze vraagt. Of dat het heel zinvol is een manier te verzinnen om iemand iets te laten ervaren, in plaats van alleen je kennis over de ander uit te storten.
Ik leg altijd uit dat je pas iets gaat leren, doordat je iets gaat DOEN. Niet door een boek te lezen…
Deze oefening past uitstekend bij de Handtricks.