geschreven door Hugo Bakker 

Zelfleiderschap en feedback: In de Spiegel

Zelfleiderschap en feedback In de Spiegel

Deze zelfleiderschap werkvorm zou je, als je niet uitkijkt, een kennismaker kunnen noemen, maar dat is het zeker niet.

De deelnemers gaan elkaar feedback geven, op een hele bijzondere manier.

En daarom kun je dit alleen doen als je een veilige omgeving hebt gecreëerd.

Tijdens deze oefening heb ik heftige emoties gezien bij medecursisten.
Het was tijdens de schoolleidersopleiding, die ik in 2002 volgde.

Doceer daarom als trainer de heftigheid door een hele goede instructie te geven!

Je zult na het lezen van de instructie snappen wat ik bedoel.

Deze zelfleiderschap werkvorm én feedback oefening bevordert:

  • zelfkennis
  • zelfleiderschap
  • kennis van elkaar
  • inzicht in je eigen manier van presenteren
  • teambuilding
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: afhankelijk van de groepsgrootte
Deelnemers: 2 of meer
Binnen en Buiten
niet Actief

Benodigd materiaal:
niets.

Beginopstelling:
Alle deelnemers zitten of staan in een kring, maar het is ook OK om ze aan de tafels te laten zitten, waar ze al zitten (vergaderopstelling).

Kader:
Zeg tegen de deelnemers dat ze elkaar de spiegel voor gaan houden. Het is niet de bedoeling een karikatuur van elkaar te maken!

Verloop van de werkvorm:
De opdracht luidt steeds als volgt:

  • Iedereen krijgt 1 minuut tijd om zich (op papier) voor te bereiden.
  • De bedoeling is dat je voor de groep gaat staan en jezelf voorstelt en ‘iets’ over jezelf vertelt. Dit kan zijn a.h.v. een hobby of over wat je deze training wilt leren, etc.
  • Degene die daarna aan de beurt is, let alleen op de lichaamstaal en de non-verbale communicatie.
  • Als nummer 1 klaar is, gaat nummer 2 voor de groep staan en doet nummer 1 non-verbaal na (mimiek en lichaamstaal);
  • Nummer 1 kijkt nu toe…

Op deze foto zie je hoe meneer 1 aan zijn neus zit, tijdens de presentatie.
Degene die hem non-verbaal imiteert, zit ook aan zijn neus…

zelfleiderschap

Differentiatie:

    • Varieer door de mate waarin men elkaar nadoet, te vergroten.
    • Varieer door het onderwerp waarover men spreekt, aan te passen.

Evaluatie:
Per persoon vraag je als trainer:
Hoe was dit voor jou?
Wat zag je? Wie zag je?
Wat deed het met je?

Veiligheidscheck:
Kan dus emotioneel of confronterend zijn; blijven checken of het veilig genoeg is!

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Populaire werkvormen

>