geschreven door Hugo Bakker 

Teambuilding spel: Lijmtouw

Deze werkvorm heet “Het lijmtouw”.

In dit spel leer je heel snel de rollen kennen van je leerlingen. Rollen die leerlingen, als er als groep iets moet worden gedaan, als eerste aannemen.
Dit spel geeft je enorm veel aanknopingspunten om met je klas over samenwerken te praten en daarmee aan de slag te gaan.

Dit spel bevordert:

  • Teambuilding
  • Nemen van initiatief
  • Luisteren naar oplossingen
  • Uitspreken in de groep
  • Doorzetten

Instructie:
Maak groepen van ongeveer 8 leerlingen.
Deze oefening kan je binnen, in het speellokaal of gedeelte gymlokaal of buiten doen
Actief
Tijdsduur; ongeveer 30 minuten

Benodigd materiaal:
Per groep 10 meter touw, waar makkelijk lossen knopen in te leggen zijn.

Beginopstelling:
Jij legt in alle touwen losse knopen, zie plaatje:

Zorg dat er ruimte is voor de leerlingen om de lussen vast te pakken.
Verdeel de klas in de groepen en stel ze op bij de touwen, deze mogen ze nog niet aanraken
Sta zelf in het midden van de groepen.
Zorg dat de groepen bewegingsruimte, om het touw heen hebben

Kader en spelregels:
Dit spel is geen competitie tussen de groepen
De spelregels zijn bindend, hou je je er niet aan dan moet je het touw loslaten en mag je niet meer meedoen
Je moet als groep het touw uit de knoop halen.
Elk van de deelnemers moet het touw met 2 handen naast elkaar vastpakken.
Tussen de handen van 1 persoon mag geen touw lopen
Alle handen pakken het touw vast met de handruggen naar boven
Als je het touw hebt vastgepakt, mag je je handen niet meer verschuiven, je zit vastgelijmd!

Spelverloop:
Afhankelijk van de indeling van de groepen.
Heb je een groep met je meest luidruchtige leerlingen (leiders) gemaakt, dan zal die groep nu aardig wat herrie gaan maken. Mocht dat té storend worden, kan je ze wat stiller krijgen door te zeggen dat ze de oplossing hardop aan het verklappen zijn. Spieken mag trouwens bij dit spel.

Dit spel vereist eerst kijken, dan overleggen en dan doen.

Wat een groep NIET moet doen is gaan trekken aan het touw, dan schieten de knopen vast. Er zijn leerlingen die dit WEL gaan doen. Laat ze het effect ervaren.

De knopen kunnen eruit doordat leerlingen, terwijl ze het touw vasthouden, dóór de lussen gaan. Dat is de oplossing.

De groep moet zo hier en daar lussen groter maken, over een andere leerling heen tillen, dat mag, mits ze hun eigen handen niet verplaatsen over het touw en een andere leerling niet verstrikt raakt.

De groepen gaan toch tegen elkaar een wedstrijdje houden.

Eén groep zal de “truc” uitvinden. Hier gaat het echte samenwerken plaatsvinden.

Laat het spel niet té lang voortduren. Vooral voor de groep waar het touw aangetrokken is, is dit erg vervelend. Stop het spel, evalueer en leg nieuwe knopen in het touw en doe het nog een keer,met een differentiatie.

Differentiatie
Na de eerste ronde kan je nog verschillende elementen toevoegen:

  • De leerlingen nummeren zichzelf en in de volgende ronde mag alleen nr…de instructies geven, wissel dit door de ronde heen.
    Als je leerlingen wat jonger zijn, kan je degene die de instructies moet geven even naast de groep laten staan, het touw loslaten, en als de volgende is, die plaats aan het touw over laten nemen.
  • Je kan de groepen qua samenstelling wisselen, leiders bij elkaar, of juist mengen.

Evaluatie:
Doe dit zeker na de eerste ronde!

Hoe ging het per groep?
Wat viel er op?
Vraag welke kinderen meteen in het begin wisten hoe dit touw uit de knoop te krijgen. Hebben ze dat in de groep kunnen zeggen?
Kon iedereen aan het woord komen die iets te zeggen had?
Wie vond het toch een race tegen de andere groepen?
Maak een koppeling naar de klas, neem je dan ook de leiding? Hou je je wat rustiger? Wat doe je? En.. bevalt dat?

Er zijn leerlingen die snel in actie komen, zonder al teveel na te denken. Op zich prima,mits ze in de gaten houden dat ze ongeveer 50% kans hebben om ernaast te zitten. Fijn die actie!
Er zijn leerlingen die het wel weten maar zichzelf niet gehoord kunnen krijgen, hoe kan je als groep/klas dat talent beter inzetten? Hoe kunnen zij zichzelf duidelijker gehoord maken?
Er zijn leerlingen die zijn gaan bemiddelen in de groepen, doen ze dat vaker? Wordt dat ook gezien?
Wat zouden goede samenwerkingsgroepen zijn op basis van deze oefening?

Veiligheidscheck;
Zeg na de eerste minuten heel duidelijk dat er niet (meer) aan het touw getrokken mag worden.
Anders komen er misschien handen etc vast te zitten.

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Hoi Hugo, wonderlijke vraag misschien. Ik heb deze oefening een keer gedaan, dacht dat het niet zo ingewikkeld was om een touw in knopen en lussen neer te leggen. Toen de oefening echter werd uitgevoerd, bleek dat het veel te snel ging en de knopen dus te makkelijk neergelegd. Heb jij een bepaalde manier of volgorde van neerleggen, knopen lussen leggen, waardoor goed de balans te vinden is tussen volledig in de knoop trekken en te makkelijke uitwerking? Ik heb al goed naar je plaatje gekeken, maar kopiëren hiervan is lastig.

    • Hoi Diana, nee ik rommel ook maar wat aan en moet bekennen dat ik deze al een hele tijd niet gedaan heb.
      Uiteindelijk gaat het niet om de werkvorm, maar wat er in die werkvorm gebeurd.
      Dus snel klaar? Hoe ga je als team om met… (als je snel klaar bent, als het doel bereikt is, te makkelijk bereikbaar is, etc.)

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >