geschreven door Hugo Bakker 

Zelfleiderschap: Het Anker

Zelfleiderschap Het Anker

Afgelopen week ervaarde ik zoveel ‘liefde’ en ‘zorg’ van een coach waar ik een VIP-dag ‘doelen stellen’ volgde. Het inspireerde mij om één van de werkvormen, die deze coach toepaste, te delen met je. Ik was namelijk aangenaam verrast.

Deze werkvorm bevordert:

  • Associëren
  • Creativiteit bevorderen
  • Borging

Het thema van die dag was ‘doelen stellen’ maar de werkvorm zelf had daar niet specifiek mee te maken. Het feit dat ik alleen was die dag betekent niet dat je deze werkvorm niet met een groep deelnemers kunt doen. Sterker nog: ik geloof dat het voor de werkvorm niet uitmaakt hoeveel deelnemers er zijn.

Het verloop van de werkvorm:

Als ik terugkijk en de werkvorm analyseer zie ik 3 fasen:

  1. Gespreksfase: de inhoud van het gesprek is niet relevant voor de werkvorm en is dus afhankelijk van het onderwerp van jouw training of workshop.
    Omdat het over doelen stellen ging spraken we eerst met elkaar over wat zich allemaal in mijn hoofd afspeelt. Daarna spraken we over wat er in mijn hart afspeelt. Mooi trouwens om dit te doen en te kijken hoe je dit met elkaar kunt verbinden. Daarom spraken we in de aanloop naar fase 2 verder over wat voor type mens ik ben. De coach gebruikte hier het model van de 5 elementen van de natuur voor om aanknopingspunten voor een gesprek te hebben.
  2. Intuïtieve fase: om te ontdekken bij welk element mijn voorkeur ligt en daarmee te helpen om mijn hoofd en mijn hart meer met elkaar in verbinding te brengen, vroeg de coach mij om naar buiten te gaan (altijd goed!) en bij elk element een voorwerp te zoeken. Ze vroeg me om er een foto van te maken (dat is al borging!). Dit is het resultaat:

 

Ik zal je de toelichting op de gevonden voorwerpen besparen omdat dit helemaal niet relevant is. Wat wel belangrijk is was de vraag naar welk voorwerp mijn voorkeur uitging en waarom. Dat was de beker die ik met HOUT associeerde. Nogmaals; de uitleg daarvan is nu niet belangrijk. Dit betekende dat we in het gesprek verder konden gaan onderzoeken wat voor type mens ik ben omdat mijn voorkeur nu bekend was. Uiteraard deden we dit in relatie tot het onderwerp van die dag; doelen stellen.

Nu komt het…

En daarom is het een borgings-werkvorm.

We hadden die dag nog een aantal geweldige ervaringen en toen ik naar huis reed had ik meer inzicht in mijn functioneren, meer zelfvertrouwen en meer helderheid m.b.t. het onderwerp van die dag.

3. Anker fase: Wat denk je dat ik 2 dagen later in mijn brievenbus vond?
Precies! Een pakje met afzender ‘coach’. Dit is wat er in zat:

Hoe cool is dat! Een envelop met een persoonlijke boodschap en één van de items die ik gekozen had. Je ziet het stuk hout weer terug en dat was mijn 2e voorkeur; vuur. Waarom niet mijn 1e voorkeur opsturen zul je misschien denken. Natuurlijk, als jij deze werkvorm toe zou passen dan zou je daar misschien voor kiezen, maar in dit geval had ik een heel persoonlijk anker van iemand anders gekozen (die beker was een trofee waar de echtgenoot van de coach erg trots op is).

Anker

Wat een prachtig cadeau om te ontvangen! Dit anker zal ik nog lang bewaren. Fysiek, als stuk hout, maar ook als ankerpunt; iets dat ik nooit meer zal vergeten.

Ik ben Mariëlle Renckens dan ook eeuwig dankbaar.

Hoe zou jij “Het Anker” toe kunnen passen in jouw praktijk?

Vul jouw antwoord hieronder in zodat we elkaar inspireren en varianten verzamelen.

 

 

 

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Geweldig Hugo, ik zou deze werkvorm toe kunnen passen in mijn timemanagement training. Dankjewel!

  • Heel mooie werkvorm Hugo. Het eerste waaraan ik denk om hem toe te passen is op een VIP dag waarin het maken van een kwartaalplan een onderdeel is. Gaat dan uiteraard ook over doelen stellen, maar ik zou deze mooie werkvorm wel eens willen uitproberen op de saboteurs die je van je doelen af kunnen houden. Geen idee hoe het dan uitpakt, maar absoluut een mooie uitdaging om dat te ervaren.

  • Dag Hugo, dank voor het delen. De vorm is me bekend en kan ook gebruikt worden in teamcoaching met onderliggende vraag:
    ” Welke kwaliteit associeer je met dit element en hoe is dit van waarde binnen jouw team?”.

    Warme groet, Michel Naafs

  • Hanneke verhoeven schreef:

    Zeer mooie oefening
    Ik zou hem toepassen binnen mijn teamtraining

  • Ik kan deze werkvorm gebruiken in mijn mindsettrainingen aan leerkrachten, ouders en coaches. Ze bedenken dan welke (eerste kleine) stap zij zelf buiten hun comfortzone gaan zetten, in hun learningzone. Door ze hier een voorwerp aan te laten koppelen wordt de drive om dit na de training ook echt te gaan doen krachtiger! Mooi idee, dank je wel weer voor de inspiratie!

  • In mijn training brein bij de tijd combineer ik persoonlijk leiderschap en effectief met je tijd omgaan. De oefening bied mogelijkheden in de training maar mogelijk ook als huiswerkopdracht tussen de twee bijeenkomsten. Ik begin met te kijken hoe hij mijzelf kan helpen in het bereiken van mijn doelstellingen. Ik denk dat hij mij inzicht geeft wat voor mij een mooie manier is om mijn ambitie en doelstellingen te bereiken.

  • Carolina schreef:

    Hou Hugo,
    Wat ik vaak doe na een training is een mail aan de deelnemers sturen met de vraag of ze mij een foto sturen waaruit blijkt dat ze succes hebben geboekt met een onderdeel van de training.
    Ook laat ik ze deze foto’s aan de andere deelnemers sturen te inspiratie

    Iedereen wordt hier altijd heel erg blij van.

    Groetjes Carolina Bakker

  • Ha Hugo

    Mooie werkvorm. Ik kan en ga deze gebruiken bij het borgen van mensen hun nieuwe gevormde visie en overtuigingen in samenwerking met hun identiteiten, bij individuele coaching.

  • ik coach klantadviseurs in het kader van klanttevredenheid. Hier komen voornamelijk de “roadblocks” naar voren en hoe de blocks kleiner gemaakt cq weggezet kunnen worden. Een Anker is daarbij fantastisch

  • Prachtig inderdaad, wanneer je achteraf nog iets ontvangt en je alert houdt bij waar het tijdens de training is over gegaan.
    Ik ga dit zeker toepassen tijdens de een op een coaching die ik doe. Ik heb pas een nieuwe methode ontwikkeld, die nog wat verder ontwikkeld mag worden.

    Bedankt dus om dit te delen Hugo!

  • Willemien Eikelboom schreef:

    Ik zou deze werkvorm heel goed kunnen gebruiken op de bovenschoolse plusklas waar ik werk. We werken met de kinderen met leerdoelen we proberen die samen te vertalen naar vaardigheden waar ze aan kunnen werken. Het koppelen van een voorwerp (het liefst uit de klas!) aan het leerdoel, helpt de kinderen om steeds als ze dat voorwerp zien, aan het leerdoel te denken.

  • Ik zou dit kunnen toepassen in een groep waar eerst verdieping en vertrouwen nodig is, voordat je naar zakelijke doelstellingen (bv positionering) gaat.

  • Luana Bleijenberg schreef:

    Leuk, ik zou dit toepassen in trainingen die ik geef, om zodoende de mensen een borging te geven voor erna.

  • Hallo Hugo,
    Ik coach systemisch met paarden, laat in trainingen soms iets meebrengen, een kussen of stoeltje bijvoorbeeld, en zet dit als basis in voor oefeneningen zoals bv plek innemen. En ik laat mensen ook iets kiezen als anker, bv speelgoedpaardjes. Erg leuk om op deze manier nog meer inspiratie op te doen!

  • Marjan schreef:

    Na een coachingssessie stuur ik meestal een paar foto’s naar de klant. Maar misschien kan ik die actie wat meer ‘speciaal’ maken.

  • Hallo Hugo,

    Ik heb een vergelijkbare werkvorm ooit toegepast met ansichtkaarten, die ik eerst als associatiekaart had gebruikt en naderhand met een persoonlijke boodschap naar de cursisten had opgestuurd. Sommige hangen nog altijd hun kantoor als reminder aan hetgeen ze zich die dag hadden voorgenomen.

  • Angela schreef:

    In combinatie met het maken van een collage.

  • Mijn eerste ingeving: hoe kan ik dit omzetten naar een klas met kinderen van ongeveer 10 jaar. Welk anker kunnen ze welk doel koppelen.
    Het tweede is dat ik als intervisor dit kan gebruiken om bij de volgende sessie de intervisanten te vragen naar de behaalde doelen van de afgelopen tijd, hoe ze dit verankeren in hun lessen en hoe dat zichtbaar gemaakt kan worden voor henzelf.

    Bedankt, Hugo.

  • Dag Hugo

    Dankjewel om deze schitterende methodiek te delen. Ik ga dit zeker kunnen gebruiken bij een groep dames die een hele zware ‘rugzak’ met zich meedragen en energie zoeken om terug te participeren in de maatschappij.

  • het borgen lijkt me een prachtige wijze een gesprek met de groep stevigheid te geven en daardoor meer kans te geven dat de toezeggingen opvolging krijgen

  • Ik zou dit gebruiken om mensen bewust te laten worden en zijn van hun passie en waarom ze doen wat ze doen.
    Wanneer de twijfel toeslaat bij het bloggen hoeven ze alleen een blik te werpen op hun ankerpunt om weer bij hun vlammetje te komen.

  • jeroen schreef:

    Hey Hugo,

    Leuke werkvorm ik ga deze gebruiken in mijn training zelfleiderschap aan jonge talenten!
    Normaal geef ik ze een quote mee….

  • Hallo Hugo,

    Fysieke dingen, een voorwerp, iets wat je vast kunt houden: ik werk er zelf weinig mee, maar ik adviseer mijn coachees om bij hun presentaties voorwerpen te gebruiken. Het levert altijd betere en leukere presentaties op.
    Wat ik zelf onthoud van jouw verhaal, is dat ik veel meer kan doen aan borging. Het idee om na afloop van een training of coaching iets op te sturen spreekt me zeer aan!

    Fijne valentijn,
    Sprankelende groet,
    Otto Wijnen

  • Ik zou deze werkvorm gebruiken in een studiedag met leerkrachten/mentoren. Een studiedag waarin we deze doelgroep laten kennismaken met het werken met opstellingen. Een ervaring waarin ze gaan ‘voelen’ en we merken dat dit voor veel mensen in het onderwijs een andere/nieuwe manier van werken is. We gaat voorbij de woorden, uit het hoofd en in het lijf. Zodat zij dit vervolgens weer kunnen overbrengen op de leerlingen. Op die manier willen we onze bijdrage leveren aan het vernieuwen van het onderwijssysteem, waarbij het hele lijf gebruikt wordt om te leren.

  • Hélène schreef:

    Ik zou het gebruiken bij de kinderen van mijn groep 8 die voor de schoolkeuze van voortgezet onderwijs staan. Dat ze meer inzicht krijgen in wie ze zelf zijn, wat hun gevoel ze ingeeft en dat ze zo bewuster gaan kiezen. En dat ik ze iets mee kan geven wat voor hen persoonlijk is.

  • Beste,

    Ik geef (taal)les.
    Ik zou de cursisten graag een persoonlijk en realistisch doel laten stellen/meegeven.

    • Hallo Hugo,

      Wat een prachtige reacties op jouw helder geschreven ervaringsleer. De 5 elementen bekrachtigen mensen in het proces bewust, in het hier en nu zijn. Wat er is in de omgeving daar kun je vele toepassingen in gebruiken. Zelf pas ik ook de paarden toe. Dit bekrachtigd de onvoorwaardelijke liefde voor het leven, de verbinding met de natuur, verbinding met alles om ons heen, verder dan je ziet maar wel voelbaar is. Dankbaar voor de ervaring die ik met je heb mogen delen.

  • Hallo Hugo, als verteltrainer geef ik regelmatig vertelworkshops. Als deelnemers aan de slag gaan met een verhaal, vind ik het zeer belangrijk dat ze verbinding maken met dat verhaal. Daarbij maak ik vaak gebruik van oefeningen die met de zintuigen te maken hebben. De 5 elementen vind ik ook een mooie invalshoek. Ze nemen een verhaal mee naar de workshop. Ik laat ze naar buiten gaan met de opdracht: denk aan je verhaal en kies voor elk element een voorwerp dat daarbij past. Binnengekomen wisselen ze dit uit in groepjes van 3 en ze bevragen elkaar. In de loop van de workshop doen we nog allemaal oefeningen en dan ben ik heel benieuwd hoe het werken met de 5 elementen tot uiting komt in hun verhaal!

  • Hallo Hugo,

    Dank voor het delen van je ervaring en de bijbehorende werkvorm. Ik gebruik een vergelijkbare werkvorm, bij voorkeur in een bosrijke omgeving, die ik ooit tijdens mijn opleiding Ervaringsleren heb geleerd. Kies een plek in het bos, van waaruit je verschillende looprichtingen hebt. Geef de coachee(s) een vraag waar ze over na gaan denken. Vraag je coachee(s), alleen, een richting te kiezen en een stuk te lopen naar een plek die goed voor ze voelt. Laat hen daar nadenken over de vraag die je ze hebt meegegeven en laat hen een voorwerp van die plek mee terug nemen (met respect voor de natuur natuurlijk). Bij teamcoaching kunnen duo’s of trio’s hun gedachten en bijbehorende voorwerp met elkaar bespreken, bij individuele coaching is het (nieuwe) input voor het coachingsgesprek. Om van het voorwerp een anker te maken, kun je het de coachees laten meenemen of er een foto van laten nemen. Wil je de foto aan het eind van het coachingstraject als coach meegeven als anker, neem dan zelf de foto maak er een leuke kaart van met een persoonlijke boodschap. Ik weet zeker dat je coachee deze kaart tot in lengte van dagen bewaart.

    Maar het werkt ook prima om iemand een eigen voorwerp mee te laten nemen, er zijn meerdere varianten die het gewenste resultaat bereiken. En ook hierin werkt hij inderdaad zowel goed in teams als in individuele coaching.

    Mijn eigen ‘anker’, dat ik ooit van een van mijn voormalige collega’s heb gekregen, staat overigens na vele jaren nog altijd symbool voor alles waar ik voor sta.

  • Hallo Hugo,
    Dank je voor deze waardevolle tip! Ik ga deze zeker inbouwen in mijn nieuwe training voor vrouwelijke managers met een burn-out. Bewustwording waarom ze doen wat ze steeds maar weer doen en waarmee ze hun passie missen…
    Groeten!

  • Joke Nobel schreef:

    Goed om bewuster bezig te zijn met borging. Je kunt deelnemers vragen om op te schrijven waar ze ‘de volgende dag’ mee aan het werk gaan. Hen vragen om dit dubbel op te schrijven, voor henzelf en voor jou. En ze dit een week later nog eens te mailen als reminder met de vraag wat hun ervaring was.

  • Hallo Hugo,

    Inspirerende terugkoppeling.
    Mooi om te zien hoe de coach samen met jou die 3 processen heeft doorlopen. Het zet mij aan het denken hoe ik de borging inzet. De eerste 2 zijn vanzelfsprekend maar de 3e minder. Soms laat ik mensen een foto maken van wat er getekend, neergelegd (ik doe ook tafelopstellingen of op de grond) en hoop ik dat de borging plaatsvind door het gespreksverslag dat volgt op de bijeenkomst. Geen concreet antwoord dus, meer een bewustwording. Groet, Géri

  • Marieke schreef:

    Hoi Hugo,
    Mooie werkvorm, ook door die concrete voorwerpen. Ik gebruik het VUT-model (vooruitkijken, uitvoeren, terugkijken), vaak in mijn trainingen. Dit is een goede aanvulling, hoewel het ook erg arbeidsintensief is lijkt me (18 deelnemers van persoonlijke post voorzien).
    Groet, Marieke

  • Hallo Hugo. Ik geef sinds kort trainingen bij ons in het dorp (aan bedrijven/clubs/ect) vaak neem ik een kijkje op jou site voor leuke spel ideeën en opdrachten. Deze ga ik ook zeker gebruiken met een kleine groep!!!

  • Pleun Fleurkens schreef:

    Woensdag ga ik op stage starten met het begeleiden van een groepje VMBO-leerlingen. Een medestudent en ik gaan SOVA en faalangsttraining geven. Het zou mooi zijn om deze oefening aan te bieden aangezien de leerlingen dan zien wat zij belangrijk vinden (stukje identiteit).
    – in plaats van elementen uit de natuur zouden wij ook materialen uit de gymzaal kunnen gebruiken.

  • Hoe tof
    Ik kan deze zeker toepassing op een teamdag of in een traject samen in regie
    Gr Meike

  • Claudia schreef:

    Ik kan dit inzetten om wat er uit coachingsgesprekken naar voren komt te verankeren om zo bewust te blijven werken aan deze ontwikkeling.

  • Wat een mooi cadeau!

    Het is (ook) een prachtige combinatie van gebruik tijdens de workshop training en daarna – “… want een training is niet afgelopen aan het einde van de trainingsdag”. 😉

    Jouw blog en de reacties tot nu toe hebben ervoor gezorgd dat het ’tussen de oren’ nu heel druk is met allerlei ideeën.

    Bij een aantal van mijn trainingen zie ik direct mogelijkheden. Maar een aantal zijn echt gericht op ‘kennisoverdracht’ en daarmee iets uitdagender. Een hele interessante uitdaging, die ik graag aanga!

  • Ik zou deze oefening toepassen in bijv. sollicitatietrainingen. Waar ligt iemands passie?

  • Wat een mooie werkvorm! Ik geef binnenkort een training rond het omgaan met verschillen in groepen en wil deze werkvorm graag uitproberen.

  • hoi Hugo,
    goeie tip! Ik ga ‘m toepassen tijdens m’n teambuildingactiviteiten. Leuk!

  • Sjouke schreef:

    Hey Hugo,

    Dat klinkt als een erg leuke en bruikbare werkboek. Ik ga hem gebruiken bij een team dat niet zo lekker loopt en wat opnieuw afspraken met elkaar aan het maken is om de boel weer op gang te krijgen.
    Daarnaast lijkt het me leuk om teams aan het einde van een training in een nieuwe methodiek, op pad te sturen de praktijk in met deze anker nadat ze verteld hebben hoe ze gaan starten met de methodiek.

  • Betsy Jansen schreef:

    Tijdens mijn training aan lager kader collega’s ga ik deze werkvorm inzetten om stil te staan bij hun verbondenheid als schakel tussen de collega’s en henzelf tijdens de uitvoering van hun werk.

  • Beste Hugo, je kunt dit mijn inziens inzetten bij allerlei trainingen en coachingsessies. Het begint nl. toch allemaal met een leerdoel en daarbij werk ik op identiteitsniveau. Dit is een leuke en mooie variant op het verankeren, bedankt voor het delen!

  • Mogelijk kan ik de werkvorm gebruiken om de kinderen
    te blijven bepalen bij de doelen die ze voor ogen hebben..

  • Dag Hugo,
    Mooi hoor wat een mooie coachtool, zeker een op een, maar denk ook dat het in groepen werkt. Ik werk met groepjes kinderen en ouders. Op dit moment ben ik bezig met de overstap van groep 8 naar de brugklas met die groep. Was zelf al een beetje op zoek naar een ankerpunt of sterker nog, iets dat ze later terug ontvangen in de vorm van en brief. Ga er even goed over nadenken hoe ik dit kan gebruiken. Dank je wel voor het delen! Groet Anja

  • Christine schreef:

    Bedankt Hugo,
    Aan het einde van de Mindfulness training geef ik meestal een steentje of ander kleine aandenken. Deze ‘anker’ vorm zou ik ook toe kunnen passen, ik denk tijdens Sessie 7 of 8 als manier van het ankeren van wat er geleerd werd. Is persoonlijker dan een steentje en mogelijk helpt deze methode de deelnemer met het vasthouden van zijn motivatie om door te gaan met de oefeningen en denkwijze.

  • Hallo Hugo, wat een mooie omschrijving en werkvorm. Het verinnerlijken van een ervaring is on mijn mindfulnesstrainingen en individuele therapie ook heel belangrijk. Het werkt als een soort kapstokje waar je de ervaring aan kan ophangen. Fijn om het zo helder verwoord te zien. Dank voor de inspiratie.

  • Beste Hugo,
    Gebruik van een anker is zowel in individuele coaching als in teamsessies heel behulpzaam om een doel /ander gedrag te “verankeren”.
    Zelf gebruik ik ook wel foto’s en plaatjes of ik laat coachees zelf iets meenemen wat symbool staat voor de verandering. Als ik een wandelcoaching doe is het park i mjjn omgeving een rijke bron om uit te putten!
    Dank voor je inspirerende mails! Ook uit je boek heb ik aardig wat gebruikt!

    Groeten uit Alblasserdam

    • hey Ina, fijn dat je al zoveel moois hebt kunnen halen uit de mails en het boek; groeten uit Nieuw-Lekkerland ;)!

  • Ik zou me kunnen voorstellen dat ik deze werkvorm kan toepassen om mensen een anker te geven als kracht of rustbron. Zeker als het gaat om ervaringen onveilig zijn geweest in bijvoorbeeld een klassensetting.

  • Dag Hugo

    Wat fijn dat deze methodiek weer onder de aandacht komt. Ik gebruikte hem eerder al in een teamcoaching waar een conflict smeulde tussen leidinggevende en teamleden. We kozen voorwerpen in functie van 1. Wat wil ik voor mezelf 2. Wat wil ik bijdragen aan het team

    Hartelijke groeten
    Ingrid

  • De Anker-werkvorm is, zoals ik het nu zie, herhalingsvorm. Ik merk dat ik heel bewust positief wil belonen, ofwel, positief gedrag zien en benoemen (ik werk met kinderen). Het Anker is de reflectie. In mijn geval is het een kind te laten zien dat iets wat eerst lastig was, nu opeens wel lukt. Kinderen vergeten soms hoe goed ze doen. En wij volwassenen soms ook.

    Mooi dat de metalen beker hout was, en het stuk hout het vuur.
    Maar wat de 5 elementen nu zijn. Ik ken er 4: aarde water lucht en vuur.

  • Bea Goedegebuur schreef:

    Ha Hugo,

    Wat leuk om te lezen waar iedereen het anker voor wel inzetten.
    Ik zou er met de leerlingen die ik begeleid iets mee willen doen. Moet nog bedenken hoe of wat. Zij hebben allen een beperking en kunnen slechts in kleine stapjes vooruit werken. Maar ook voor kleine stapjes moeten doelen gesteld worden…

  • Denk dat dit overal heel toepasbaar is. We gaven laatst bij een inhouse training bijvoorbeeld kleine reminders mee in de vorm van een plaatje ofzo. Maar toesturen maakt het superleuk en het herinnert je er weer op een heel andere manier aan. Gaan dit zeker eens doen!

  • Miriam schreef:

    Wauw Hugo, het ontroerd mij gewoon.
    De kracht van ankers…. in professionele sfeer kan deze werkvorm al heel snel ingezet worden. Je hebt mij geïnspireerd en ga hem inzetten bij mijn zoon die een zomaar eens heel veel zou kunnen hebben aan een persoonlijk anker!
    Dank je wel!

  • Dag Hugo,
    Bedankt om het te delen. Ik zou het toepassen bij het coaching van kinderen en ook bij teambuilding. Het creatieve gebeuren gecombineerd met de vijf elementen en in contact komen met je persoonlijkheid. Een hele mooie en boeiende combinatie!

  • Hallo Hugo,

    Een mooie en persoonlijke aanvulling op de drijf’veer’ die deelnemers aan de training Inzetten eigen ervaringen meekrijgen.

  • Ik kan het gebruiken in mijn workshops rond veerkracht. Als mensen 1 concrete kleine actie kiezen die ze willen ter harte nemen, lijkt het me een superidee om daar een concreet voorwerp aan te linken om het levendig te houden. Merci voor de tip!
    Kathleen

  • Dank voor je inspiratie. Ik zou hem in willen zetten bij burn-out cliënten die ik individueel coach. Om te borgen dat ze hun grenzen blijven bewaken.

  • Nicolette Mak schreef:

    ik heb zo iets gedaan met aanzicht kaarten waarbij mensen een wens voor de toekomst op de kaart schreven.
    ik heb de kaarten ongeveer 1 jaar bewaard en daarna op de post gedaan.

  • Het is een hele krachtige vorm en ik heb deze ervaren toen ik na een training mezelf een kaartje ging opsturen. Alle deelnemers kregen de mogelijkheid een briefkaart naar zichzelf te sturen als reminder. Ik schreef naar mezelf een stimulans om door te zetten het geleerde in praktijk te brengen. De trainers verzamelde alle kaartjes en een maand later ontving ik deze in de bus. Echt super effectief en ik ga dat ook in praktijk brengen! Met dit blog besef ik me dat dat echt n manier is die bij mij past.

  • Ik kan het ankeren vooral goed gebruiken bij mijn teamcoach-sessies waarbij deelnemers afspraken niet alleen moeten opvolgen en nakomen maar vooral moeten leren om nieuw gedrag te “borgen” te verankeren in hun dag-dagelijkse waan van de dag.

  • Binnen scouting zijn we bezig met het ontwikkelen van een coachtraining. Voor borging is dit een prima methode. Zelf heb ik in het verleden een briefkaart laten opsturen na een training. Dat werkt ook prima.

  • Margit schreef:

    Hoi Hugo,
    Bedankt voor de inspiratie.
    Ik ga iets verzinnen als anker voor de training die ik binnenkort geef aan zzp’ers (vanuit inzicht in je talenten en drijfveren (en valkuilen) de stap ontwerpen naar een vrijer en authentiekere manier van acquisitie en (intake) gesprekvoering). We zitten vlakbij het ‘bos’ in Driebergen, dus een kleine wandeling is misschien wel zo inspirerend 😉
    Warme groet, Margit

  • Anchie schreef:

    Ik vind het interessant hoe de werkvorm bedacht is. Maar als ik kijk hoe het stellen van doelen (hoofd;logica) inderdaad vaak niet in relatie met het hart (passie, waarom vind ik dit, wil ik dit) wordt gebracht, is het niet vreemd dat eerder gestelde doelen snel(ler) weer worden losgelaten en dat het ook moeilijker is anderen te ‘overtuigen’ van gestelde richting/doel. Voor schoolleiders is het essentieel dat de combinatie er is om de gestelde doelen inderdaad na te streven en ook om hun team te ‘overtuigen’ (draagvlak creeren) van de richting die hij/zij opwil.

  • Marijke schreef:

    Hallo Hugo,

    Deze benadering is zeker toepasbaar bij mijn doelgroep: mensen die weer stappen willen zetten op de arbeidsmarkt.
    Het zal helpen het gestelde doel onder de aandacht te houden.
    Bedankt.

  • vincent schreef:

    Hi Hugo, mooie werkvorm. Goed om te doen in een coachgesprek als je toch fijn buiten bent. Ik zou hem willen gebruiken om te ontdekken waar iemands passie of talent ligt.
    Dank, Vincent

  • Hallo Hugo,

    Altijd mooi om met het toesturen van een element uit de training het gevoel van die dag/ dat moment weer terug te halen. Ooit zelf een training gevolgd waar we een kaart moesten uitzoeken die we een periode later met een boodschap thuisgestuurd zouden krijgen. Nooit ontvangen!? Gemiste kans!
    Zelf geef ik een training over talenten waar de deelnemers zichzelf voorstellen met een associatiekaart. Leuk om ze die later te geven/sturen met een ervaring/compliment over hun talent.
    Dank voor het delen!
    Carla

  • Ik kan deze werkvorm zeker gebruiken bij mensen die het moeilijk hebben om los te laten, en meer “uit hun hoofd” te komen. Een anker om niet bang te zijn om weer in oude situaties te verzeilen. Boeiend!

  • Hallo Hugo,

    Voor mijn VIP dag, dit weekend geef helemaal in Belgie ga ik zeker kijken of ik deze mooie werkvorm van jou nog in kan passen.
    Dank je wel voor al jouw mooie tips ik beschouw ze als heel waardevol!

  • info@ferventbranding.nl schreef:

    Hoi Hugo,

    Ik stuur nu regelmatig een door de deelnemer ingevulde kaart met persoonlijk te bereiken doelen op, een paar weken voor de datum die staat ingevuld. Met een tastbaar gekozen voorwerp denk ik zeker dat het nog meer impact heeft.
    Groet, Paul

  • rowien schreef:

    Ik ga deze gebruiken in mijn training Ik ben ik en dat is OKE!een training voor kinderen om hun talenten te (her)ontdekken en leren dat ze mogen zijn wie ze zijn. Daarnaast is het een mooie werkvorm om te gebruiken tijdens de koffieochtenden die ik voor ouders organiseer. Juist om te ankeren en mensen te laten ervaren wat het is om je zelf dingen te laten beleven en ervaren.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >