geschreven door Hugo Bakker 

Werkvormen bronnen

bron traffic jam

Vraag jij je wel eens af waar werkvormen vandaan komen?

Wil je weten wat de bron is? Mij wordt deze vraag vaak gesteld.

En eerlijk gezegd weet ik nooit zeker wat het antwoord is.

Ik weet wel hoe ik de werkvormen heb leren kennen:

  • Door ze zelf ervaren te hebben, tijdens de vele trainingen, seminars en lessen die ik zelf gevolgd heb.
  • Door te zoeken op het internet (Google en Youtube).
  • Door boeken te kopen, waar werkvormen in staan.
  • Doordat mensen mij werkvormen toesturen (vaak als dank voor de inspiratie en omdat ze ook willen delen).

Uiteindelijk maakt het niet uit waar de werkvormen vandaan komt of wie de werkvorm ontwikkeld heeft. Het gaat er om dat wij werkvormen toepassen in onze trainingen of lessen, met als doel meer impact te hebben.

Ook is het belangrijk dat je weet wat je doet en wat je kunt verwachten, als je een werkvorm gaat doen.

Daarom vind ik het ook zo waardevol om werkvormen eerst zelf ervaren te hebben. Zo kun je de deelnemers vertellen hoe jij als deelnemer de werkvorm ervaren hebt. Daarmee geef je een voorbeeld en bovendien komen de deelnemers vaak verder in hun eigen reflectie.

Opmerkelijk: Laatst kwam ik de mogelijk bron van de Traffic Jam tegen….

Wie had dat spel ooit bedacht? Wat is de bron?

bron traffic jam

Het is geregistreerd door ene Francis James Shaw uit Coburg in Australië, copyright 1914.
Met het plaatsen van dit plaatje keur ik het oorspronkelijke doel van dit spel niet goed, maar wil ik meer een punt maken over de bron van een werkvorm;

Je weet vaak niet wat de werkelijke bron is.
Sterker nog; als ik de bron had gekend, zou ik de werkvorm misschien wel nooit hebben willen gebruiken!
(get coloured men out)

Over naar deze website, 101werkvormen.nl.
Natuurlijk heb ik niet letterlijk teksten gekopieerd uit boeken.
De meerwaarde van de teksten op deze website is, in mijn ogen, dat ik mijn eigen ervaringen er aan toe heb gevoegd.

101werkvormen formule

In mijn boek “De 101werkvormen Formule” staan allemaal werkvormen, die ik her en der ontdekt heb en ik claim ook helemaal niet dat ik deze zelf heb verzonnen. Het tegendeel is waar. De meerwaarde van het boek is, dat ik mijn eigen ervaringen deel én de Formule, de M.E.R.C.I. methode als kapstok gebruik (Motiveren – Ervaren -Reflecteren – Committeren – Implementeren). Deze formule heb ik ontwikkeld door na te denken over ‘Wat doe ik nu eigenlijk als ik een training of les ontwerp?’. Ik voegde een aantal woorden bij elkaar en zag opeens het woord MERCI staan (met dank aan Stephan van der Toom). Vervolgens heb ik werkvormen verzameld, die bij de verschillende fasen van het ontwerp (M.E.R.C.I.) horen. Voor de M, de E en de R was dat niet zo moeilijk.

De grootste pijn
Voor de C en de I, het committeren en implementeren is dat veel lastiger. Dit is voor ons als trainer, leerkracht of procesbegeleider ook het lastigst. We willen mensen helpen en daar is vaak een gedragsverandering voor nodig. Maar ja, dat moeten de mensen uiteindelijk zelf doen. Toch heb ik daar werkvormen voor gevonden en als je benieuwd bent; bestel het boek via deze link.

Via welke bronnen vind jij werkvormen?

Wil je het me laten weten door een reactie achter te laten in het commentaarveld hieronder;

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Hallo Hugo,

    De meeste werkvormen die ik gebruik haal ik uit boeken zoals: Teambuilding games, Teamwork Teamplay, The book on Racoon Circles, Silver Bullits enz. En ik ontwikkel zelf activiteiten door veel naar spelprogramma’s te kijken en spellen te “vertalen” naar samenwerkingsopdrachten. Zo zag ik bij Spel Zonder Grenzen een opdracht waar de deelnemers tegen een schuine wand hingen (aan een touw) en van links naar recht moesten en onderweg “over elkaar heen vlogen”. Ik heb nu het spel “ontvlechten”. Ik vlecht zoveel touwen als deelnemers, hang die touwen op 10m in een boom. Iedere deelnemer krijgt een borstgordel om en wordt aan een touw vastgemaakt. Nu is het hun taak om het touw te ontvlechten. (Je kunt deelnemers blinddoeken waardoor er meer gecommuniceerd dient te worden).

    Afgelopen vrijdag heb ik een training op een school gegeven en een opdracht die ik bij jou heb gezien, met deze klas gedaan. Het doolhof. Schitterend om te zien hoe zij dat deden.

    Grtz Cyril Slenter

  • De bron kan dan wel racistisch zijn, maar hoe gaaf is het hoe het geëvolueerd is en zo’n waardevolle oefening is geworden.
    Van iets slechts iets goed maken dat geeft een nieuw perspectief, nieuwe associaties.

    • Hugo Bakker schreef:

      O wat mooi dat je dit zegt!
      Zekers, dat geeft vertrouwen voor de toekomst van alles wat nu nog niet goed gaat.
      Dankjewel Manon!
      Live and enjoy Life!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >