geschreven door Hugo Bakker 

Welke Werkvormen-Trend verwacht jij in 2013?

Trainers, coaches, leerkrachten zijn in mijn beleving altijd op zoek naar nieuwe werkvormen. Aan het aantal downloads van ons e-book 101werkvormen te merken is wordt een grote groep professionals graag geïnspireerd.

Wat is dan precies die behoefte?

Plezier en energie

Ooit heb ik de PABO gedaan, lesgegeven aan kleine kindertjes. Later werden dat grote kindertjes. En altijd heb ik spelvormen ingezet om iets duidelijk te maken, of om simpelweg plezier te laten beleven, lekker energiek bezig te zijn. Mensen een ervaring te geven waar ze op het werk nog over napraten. Ik gaf ICT trainingen voor een software bedrijf. Mijn collega’s vroegen dan aan mij: “Wat doe jij tijdens je trainingen? Want de klanten die ik spreek zijn helemaal ‘lyrisch’ over jouw cursussen.” Ik antwoordde dan: “O, ik heb een spelletje gedaan; misschien was dat het?”.

Ervaringsgericht

Werkvormen vind ik boeiend als het ervaringsgericht is en als er actie of beweging is.
Vooral als de uitkomst vantevoren niet duidelijk is vind ik het heerlijk om te spelen met wat er gebeurd. Om vervolgens de parallel te trekken met de werksituatie (de ‘daar en dan’ of de ‘buiten dit grasveld’) vind ik heel erg boeiend. Tijdens mijn allereerste workshop ‘ervaringsleren’ deed ik een spel waarna één van de deelnemers een eye-opener had die zoiets klonk als: ‘Nu weet ik wat er bij ons in het bedrijf steeds mis gaat in onze projecten’. En goed om te weten dat het om een multinational ging waar blijkbaar nog heel veel te verbeteren viel. Is het niet geweldig dat dit tijdens een simpel spel naar boven komt?

Werkvormen Trend in 2013

Iemand vroeg mij gister naar de trend voor 2013; wat gaat er gebeuren op het gebied van ‘werkvormen’. Aangezien ik geen toekomst kan voorspellen moest ik het antwoord schuldig blijven. Ik weet het niet.
Wel kan ik vragen naar jouw behoefte. En om de interactie te bevorderen ontvangt iedereen die een reactie plaatst een PDF met een werkvorm waarmee je je zeker te weten groepspatronen zult gaan zien. De mensen die een WordPress achterlaten krijgen direct het PDF en de mensen die via Fb reageren krijgen het 1 dag later (valt niet te automatiseren).

Waar ben jij als trainer/ coach/ leerkracht naar op zoek?
Wat denk jij dat de trend zal zijn in 2013?

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Ik heb, vanuit mijn pedagogische achtergrond, behoefte aan werkvormen die de samenwerking in een groep verbeteren. Dus voornamelijk betrekking hebben op groepsdynamica.

  • Ik ben op zoek naar werkvormen waarin deelnemers uit hun comfortzone worden gehaald en iets presteren waarvan ze niet hebben verwacht dat ze dat konden. Vooral betrekking hebbend op veranderen en willen veranderen.

  • Werkvormen / aanpakken die cultuuromslag in gang zetten; die het ‘lerende klimaat’ bevorderen binnen de school en haar partners (docenten, bedrijven, studenten, ouders); leren van elkaar, ‘netwerkleren’

  • Op dit moment ben ik op zoek naar werkvormen die twee teams met verschillende gewoonten en gedragingen een spiegel voorhoudt om te zien hoe beiden zich gedragen.

  • Mooi site ik moet er een tijd voor vinden alles eens uit te zoeken

    • Dankje Jan, of kom gewoon eens naar één van onze workshops!

  • Ida Hansen schreef:

    Voor mij is het belangrijk dat een werkvorm actief is en aanzet tot reflectie en (zelf)inzicht in onderlinge interactie.

  • Voor mij moet een werkvorm de ‘gewone’ dagelijkse patronen doorbreken en zorgen dat mensen de aandacht naar het hier en nu verplaatsen.

  • Conny Dijkman schreef:

    Ik ben altijd op zoek naar werkvormen en spelvormen die gericht zijn op het toepassen van kennis en reflectie op beroepshouding en communicatie. En de werkvormen moeten aantrekkelijk en speels zijn.

  • Ik zoek naar manieren om de theoretische trainingsinhoud ook praktisch te oefenen, zonder daarom altijd terug te grijpen naar rollenspelen. Ervaringsgericht leren, maar op een ludieke of soms eerder confronterende manier.

  • werkvormen die het verschil laten voelen tussen (Persoonlijk) Leiderschap en je eigen weg kiezen en wanneer je ‘uit’ staat en gewoon maar het pad volgt waarop je toevallig bent beland.
    In deze tijd wanneer iedereen het over crisis heeft, moeten we juist laten voelen dat we ons eigen succes in handen hebben.

  • Het is goed om je als trainer te blijven ontwikkelen en te zoeken naar methoden die je helpen je klanten nog beter te helpen. Het gaat volgens mij er altijd om hoeveel toegevoegde waarde je levert aan je deelnemers. Dat gezegd hebbende valt het mij op dat veel trainers het blijven zoeken in meer van hetzelfde: andere werkvormen. Je zou als trainer ook iets verder kunnen kijken en kunnen onderzoeken op welke manier je deelnemers in hun ontwikkelingsproces nog beter en duurzamer kunt faciliteren door ze meer aan te spreken op hun persoonlijke leerstijl en door tijdens het totale proces meer ondersteuning te bieden. Het gebruik van een elektronische leeromgeving is daarbij een zeer goed hulpmiddel. Maak gebruik van de beste werkvormen in relatie tot de persoon en zijn of haar leervraag en combineer dat met meer support vanuit een leeromgeving. Kijk eens op http://www.foqis.nl/voordelen/ om te zien wat de voordelen ervan zijn.

  • Ik zou meer werkvormen willen inzetten die confronterend zijn, iemand uit de comfortzone halen en uitdagen om vanuit de eigen verantwoording keuzes te maken.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >