Online meetings of trainingen met impact geven?
De laatste 6 jaar geef ik gemiddeld 1,5x per week een korte training via Zoom.
Dit is wat ik geleerd heb van die 700 sessies:
1. Noem de namen van ALLE mensen die je ziet binnenkomen.
Het is zo simpel, maar hoe vaak gebeurt het niet dat ik zelf ergens binnenkom en me niet gezien voel.
Andersom; als mijn naam genoemd wordt, voel ik me wél gezien.
Dat doet wat...
Ik voel me dan meer betrokken en gewaardeerd om het feit dat ik er ben.
Zelf doe ik dat zo:
Ik noem de naam van de persoon, ik zwaai of ik benoem iets wat ik zie of weet over die persoon.
Bijvoorbeeld:
- Goeiemorgen Ton, fijn dat je er weer bent, ik heb je een tijdje gemist.
- Marian, vanuit Spanje weet ik.
- Linda, vanuit de trein zo te zien.
- Sonja, wat een mooie achtergrond.
You get the idea…, uiteraard allemaal in een hoog tempo.
Het is simpel en het werkt.
Ik ben benieuwd hoe jij dat doet en je bent welkom om het te delen in de reacties, onderaan dit blog.
2. Houd de mensen continu bij de les, want de verleiding is groot.
Met één klik zitten ze op de socials of in hun mailbox.
Aandacht is nodig om de lesstof te volgen.
Dit doe ik op allerlei manieren:
- Bevestigingsvragen zoals bijvoorbeeld:
Snap je dit? (merk op dat ik in enkelvoud praat)
Je mag nu een commando geven; doe een duimpje omhoog als je het snapt.
- Breakout rooms in kleine groepen, uiteraard met een opdracht, zodat iedereen actief meedoet.
Ik geef altijd maar kort de tijd om het tempo er in te houden.
Ze moeten een tijdbewaker aanwijzen en de tijd verdelen tussen de deelnemers.
- Ik deel mijn scherm regelmatig; dat geeft een visuele prikkel. Als ik een presentatie heb, zorg ik dat ik veel verschillende dia's heb. Immers, bij een film zie je ook steeds korte fragmenten. Dit houdt de aandacht vast.
- Leuke spelelementen verzinnen. Vaak gaat dit spontaan. Iets wat me nu te binnen schiet is, als ik aankondig dat ik de sessie ga opnemen, voor de mensen die er niet bij konden zijn, ik voorstel om iedereen te verwelkomen door naar hen te zwaaien. Ze horen dat ik de opname knop aanzet en beginnen dan te zwaaien.
Afgelopen maandag vroeg ik of de deelnemers een leuker idee hadden.
Ja hoor, iemand bedacht om het 'lekker puh' gebaar te maken.
Zij zijn er immers niet live bij...
- en zo kan ik nog wel even doorgaan..., check desnoods deze video.
Ik ben benieuwd wat jij doet om de aandacht vast te houden (welkom om het te delen onderaan dit blog).
3. Het resultaat voor ogen houden
Wat is het doel van de sessie en hoe zorg je dat je dat bereikt?
Het doel is altijd één van deze 3 dingen, zorgen dat ze iets gaan doen, laten of nooit meer vergeten.
(quote Remco Claassen)
Mijn sessies zijn eigenlijk geen trainingen (een vaardigheid leren, oefenen en feedback krijgen).
Het gaat er bij mij vaak om dat ze kennis en begrip opdoen welke ze vervolgens gaan toepassen, DOEN.
Ze krijgen dus huiswerk en de week erna vraag ik of het gelukt is.
Er is ruimte om vragen te stellen, zodat iedereen het begrijpt en aan de slag kan.
Ik heb geleerd dat sommige mensen het prima vinden als ik eerst de sessie afrond en dan pas de vragenronde doe.
Dan kunnen ze zelf beslissen of ze willen blijven om een vraag te stellen of naar de gesprekken te luisteren.
Hoe zorg jij dat jouw deelnemers resultaat halen uit de sessie?
Ter inspiratie,
Hugo Bakker
Hey Hugo, dat eerste deed ik al onbewust en het klopt dat je je meer gezien voelt als je naam genoemd wordt.
Voor het tweede: Naast je nuttige tips, gebruiken we ook soms een ‘poll’ om mensen een vraag te stellen of opinies te delen. We gebruiken de add-on ‘Peardeck’ om interactieve slides in de presentatie te stoppen. Je mag dan niet vergeten de resultaten te delen via ‘scherm presenteren’ uiteraard. Korte koffiepauzes om mensen te laten bewegen: soms steken we daar een stoelyoga filmpje bij of we laten één van de deelnemers zelf een song kiezen die ze leuk vinden en waarover ze dan iets vertellen. Andere keren doen we na de pauze een energizer, zoals een stellingenspel waarbij ze elk een stelling poneren (vb. ik heb een hond) en de andere deelnemers mogen aangeven of dat voor hen ook zo is door een groen voorwerp (dat ze in de pauze zijn gaan zoeken) te tonen of een rood voorwerp als het niet zo is. Een korte Kahoot kwis houdt ook het tempo en aandacht erin en je kan checken of ze mee zijn met de inhoud.
En ja, doel voor ogen houden is een must! Die ga ik morgen (online training basisdidactiek) eens extra in de gaten houden.
Bedankt voor alweer een zeer nuttige post! Groetjes van een Belgische fan 😉
Hey Nele, ja super aanvullingen, dankjewel!
Top dat je het doel extra in de gaten gaat houden.
groet Hugo