geschreven door Hugo Bakker 

NLP feedback technieken

NLP feedback technieken

Het is belangrijk om feedback op een goede manier te geven.
Feedback kan positief of negatief zijn, verbaal of non-verbaal, expliciet of impliciet en kan afkomstig zijn van verschillende bronnen, zoals je zintuigen, emoties, gedachten, acties, omgeving of andere mensen.
Feedback kan zowel versterkend als demotiverend zijn.

Bijvoorbeeld, als je lof krijgt voor het leveren van goed werk, zou je je zelfverzekerder kunnen voelen en gemotiveerd zijn om meer van hetzelfde te doen. Aan de andere kant, als je kritiek krijgt voor het maken van een fout, zou je je misschien beschaamd en ontmoedigd voelen en proberen herhaling van de fout te vermijden.

Daarom heb ik 3 meer of minder bekende technieken voor je op een rij gezet.
Bij deze technieken ben ik er vanuit gegaan, dat je intentie is om de ander vooruit te helpen.
Je kunt feedback daarom altijd het beste inleiden met een zin of opmerking als:

Ik wil dat jij de allerbeste <vul maar in> wordt, dus volgt hier mijn feedback...

1. Sandwich-feedback techniek

Als je iemand feedback geeft, begin dan met iets positiefs. Daarna geef je de feedback (het verbeterpunt) en je sluit weer af met iets positiefs.
Maar hoe doe je dit nu op een correcte manier, die werkt?
Allereerst waarom werkt dit goed?

Door te beginnen met een specifiek, concreet compliment, komt de ontvanger in een positieve stemming. De persoon wordt daardoor ontvankelijker voor verbeterpunten.

Voorbeeld:
Iemand geeft een spreekbeurt of presentatie en kijkt steeds op z'n blaadje.
Na afloop is het aan jou om de persoon te helpen groeien.
Je zegt:

1. Wat een mooi onderwerp en wat had je het goed voorbereid!
2. En wat ik bij mezelf merkte, was dat ik het soms een beetje te langzaam vond gaan, omdat je steeds op je blaadje moest kijken.
3. Ik geloof dat jij zoveel over dit onderwerp weet, dat je er op mag vertrouwen dat je het blaadje niet nodig hebt. Je hebt het zo goed voorbereid!

"Smeer scheerschuim op iemands gezicht voordat je begint met scheren."

DALE CARNEGIE

2. Ik zie/hoor/voel-feedback

Als je zintuiglijk verifieerbare dingen benoemt, voorkom je dat de persoon, die de feedback ontvangt, je waarneming zal ontkennen.

Dus niet:
Je vond het spannend hè.
Je was zenuwachtig.

Maar wel:
Ik zag dat je rode vlekken in je nek kreeg.
Ik hoorde je steeds uhhh zeggen.
Ik voelde dat je trilde, toen ik je een hand gaf.

Hiermee houd je het bij controleerbare feiten.
Wees dus zintuiglijk opmerkzaam.

Het gevolg zal bijna altijd zijn dat de ander gaat praten;
Klopt, ik was zo zenuwachtig!

"Feedback is the breakfast of champions!"

KEN BLANCHARD

3. Vraag naar zintuigelijk specifieke informatie

Feedback geven is natuurlijk niet alleen maar zeggen wat je er van vond en dat in een sandwich stoppen.
Je gaat in gesprek...
Als je in gesprek bent met de persoon, die je feedback geeft, stel dan vragen als:

Wat zag je gebeuren tijdens je presentatie?
Wat hoorde je tijdens je presentatie?
Wat voelde je tijdens je presentatie toen je <.....> hoorde/zag?

Je kunt wel raden dat de persoon nu zijn eigen feedback zal gaan geven.

Word meester in NLP technieken

Rubin Alaie is een meester in NLP technieken.
Laatst was ik een week op vakantie in Egypte met hem 
We spraken veel over communicatie, over NLP.

Hij zei tegen mij:
"Hugo, je zegt dat je niet veel over NLP weet, maar eigenlijk gebruik je het heel veel."

Onbewust gebruiken we allemaal veel NLP technieken.
En ik stelde mezelf de vraag:

"Hoe zou het zijn als ik deze technieken BEWUST ga inzetten?"
Daarom ben ik zijn NLP DOE boek gaan bestuderen.

Ik heb ontdekt dat het overweldigend veel is, wat je kunt leren.
Daarom vind ik de NLP Scheurkalender ook zo leuk.
Want nu kan ik elke dag 1 klein onderwerpje pakken.

Daarom vind ik het ook zo leuk om deze artikelen te schrijven.
Ik leer zelf misschien wel het meest! 

"Je gebruikt onbewust al heel veel NLP!"

Rubin Alaie

NLP scheurkalender

365 dagen NLP inspiratie op een scheurkalender, handig om elke dag 1 techniek, oefening of quote te bestuderen.

Voor iedereen die met groepen werkt en mensen wil helpen groeien.
Op naar NLP meesterschap!
Omdat ik bevriend ben met Rubin krijg je de scheurkalender met een speciale korting:

Niet €27,- maar slechts €21,-

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Populaire werkvormen

>