In de video laat ik zien hoe deze zelfleiderschap werkvorm werkt en waarom de winnaar begon te huilen tijdens het reflectie moment...
Wat een effectieve en energieke werkvorm om heel veel inzichten te creëren!
Deze werkvorm deed ik laatst met een groep ondernemers, die ik wilde laten zien dat je door het inzetten van een strategie veel sneller je doel kunt bereiken.
Lees snel verder…
Deze activiteit bevordert:
- bewustwording eigen gedrag, zelfsturing
- omgaan met teleurstellingen
- strategieën leren inzetten om sneller je doel te bereiken
- en wie weet nog veel meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 10 – 20 min
Deelnemers: 5 tot 20
Binnen en Buiten
weinig actief, maar wel energiek
Â
Benodigd materiaal
Niets.
Beginopstelling
Vraag iedereen om in een cirkel te gaan staan.
Kader
Zeg tegen de deelnemers dat ze een gek spel gaan doen, zonder dat je er al te veel over na moet denken.
Spelverloop
Het spel gaat  als volgt:
Je loopt rond en daarbij zeg je steeds: “1, 1, 1”. Iedereen doet dat dus…
Wanneer je oogcontact met een ander maakt, blijf je staan en kan er een ‘battle’ beginnen. Beiden tellen af van 3 tot 1 en op het getal 1 steken beiden een x-aantal vingers op (van 0 tot en met 10).
Degene die als eerste het aantal vingers opgeteld heeft en dit getal hardop zegt, heeft gewonnen.
De winnaar gaat verder rondlopen door de zaal en zegt nu steeds: “2, 2, 2” en gaat op zoek naar iemand die ook: “2,2,2” zegt en weer begint een ‘battle’.
De verliezer blijft “1, 1, 1” zeggen en zoekt dus ook iemand die: “1,1,1” zegt. Dit gaat door tot en met 5 (of als jij wilt dat het langer duurt tot…). Wie het eerst bij 5 is, heeft gewonnen. En deze persoon roept heel hard; “Gewonnen”.
Regels:
- Er wordt verder niet gesproken.
- Je kunt alleen met iemand battlen als je oogcontact hebt.
Let op:
De winnaar is meestal degene die een strategie heeft toegepast. De verliezers vinden dat niet altijd eerlijk en het duurt soms even voordat ze het ‘slim’ gaan vinden. Het kan ook zijn dat de ‘slimme winnaar’ het als een leerpunt ziet. Ooit maakte ik het namelijk mee dat de persoon in kwestie herkende dat ze door haar snelheid en fanatisme het plezier van anderen weg nam; het spel eindigde immers eerder door haar snelheid.
Het zal ook zo zijn dat er iemand is, die op 1,1,1, blijft steken. Dat kan voor die persoon jammer of niet leuk zijn. Meestal kunnen mensen daar wel goed mee omgaan, omdat het ‘maar een spelletje’ is, maar als ze het herkennen in hun leven, kan het aanleiding zijn om na te denken over hoe om te gaan met verlies of teleurstellingen.
Variatie
Je kunt ook afspreken dat men de vingers van beide personen moet optellen en dan 1 aftrekken (min 1). Dit werkt namelijk in de hand dat iemand een strategie kan bedenken door altijd 1 vinger op te steken. Je hoeft dan namelijk alleen maar het aantal vingers van de ander te noemen.
Evaluatie
Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Wie is altijd 1 gebleven?
Wat deed het met je?
Wat was je tactiek (sommigen maken het zichzelf heel makkelijk; vind zelf maar uit hoe ze dat doen)?
Wat heb je gezien van/over jezelf?
Wat neem je/nemen jullie hieruit mee?
Het is goed om bij deze werkvorm voor de Reflectie Formule uit de 101werkvormen Formule te kiezen.
Â
Super mooie werkvorm Hugo. Dank je wel!
Knap hoe zo iets eenvoudigs zoveel kan opleveren.
Ja dat is het, heel eenvoudig en omdat het een spel is gaat iedereen in zijn ‘natuurlijke modus/gedrag’ en kan het een mooie spiegel zijn.