Ik houd wel van dit soort werkvormen; bewegen, reflecteren en delen.
Deze werkvorm bevordert:
- Leerpunten formuleren
- Reflecteren
Hieronder de instructie:
Tijd: 10 minuten
Deelnemers: 6 tot 16
Binnen en Buiten
beetje Actief
Benodigd materiaal:
niets
Verloop:
Bij deze oefening gaan de deelnemers nadenken over wat ze geleerd hebben in deze oefening/training/opleiding en hun leerpunten uiten.
Laat de deelnemers gearmd in een kring staan. Op een teken verzetten alle deelnemers een aantal stapjes naar links, zodat de hele kring naar links draait. Op het moment dat iemand iets wilt zeggen, zegt diegene “STOP” en formuleert hij/zij een leerpunt.
De kring gaat weer draaien, iedere deelnemer doet nu kleine stapjes naar rechts, de kring draait naar rechts. De begeleider zegt: “STOP” en formuleert wat hij/zij geleerd heeft. “wat ik leerde was……………….”. Na iedere “stop” draait de kring in de andere richting.
We draaien nu weer naar links tot er iemand stop zegt en zijn/haar leerpunt formuleert. Als de kring in 1x helemaal rond draait is de oefening afgelopen
Evaluatie:
Is dus niet van toepassing want de gehele vorm is evaluatie. Ik kan me wel voorstellen dat jij als trainer af en toe doorvraagt. Mijn ervaring is namelijk dat mensen het ‘algemeen’ houden. En een simpele vraag die je dan kunt stellen is:
“Zou je dat eens concreet kunnen maken?”
“En hoe ziet dat er uit?”
En heel krachtig vind ik ook:
“En wat ga je nu vanaf morgen anders doen nu je dit inzicht (of wat dan ook) hebt?”