Deze werkvorm heeft mij weer eens stilgezet bij het feit dat ik altijd alles weggeef. Gelukkig komt het ook weer op z’n pootjes terecht. Zo ook in dit spel…
Deze activiteit bevordert:
- zelfsturing, leiderschap
- kennis van elkaar
- omgaan met regels
- samenwerking
- en wie weet nog veel meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 5 of meer
Binnen en Buiten
niet Actief
Benodigd materiaal
enveloppen (aantal = aantal deelnemers/ 5) met tangram stukken, zie afbeelding hieronder
Beginopstelling
Alle deelnemers verdelen zich in groepjes van 5 (als het niet uitkomt maak je ook groepjes van 4). Zorg ervoor dat mensen die elkaar goed kennen niet bij elkaar in hetzelfde groepje zitten. Iedereen zit op de grond
Kader
De groepjes zijn verspreid over de ruimte en luisteren naar de instructie als ze de groepjes gevormd hebben.
In ieder groepje van 5 is 1 van hen de assistent en doet mee aan het spel.
Spelverloop
De werkvorm is als volgt:
- Als de uitleg start vertel je de groep dat er van nu af aan niet meer gesproken wordt.
- De assistenten leggen de envelop op de grond neer.
- Het doel van het spel is: te winnen, dit doe je door in elke groep van de stukken in de envelop 5 vierkanten van dezelfde afmeting te maken, zodat iedereen 1 vierkant voor zich heeft. Het spel is voorbij zodra iedere groep compleet is.
- De regels van het spel zijn:
- 1. Het is niet toegestaan te praten. Tijdens het spel blijft het compleet stil.
- 2.Er worden geen tekens of hints gegeven om een bepaald stuk te krijgen. (Uitleg met voorbeelden: dus niet wijzen, hoofdknikjes / hoofdschudden, wenkbrauwen optrekken, etc).
- 3. Het is niet toegestaan een stuk van de ander te pakken.
- 4. Je werkt alleen aan het vierkant voor je.
- 5. Je kan niet een stuk van jou opdringen aan een ander in de groep.
- 6. Wat je wel kan doen is een stuk van jou geven aan een andere persoon in de groep. Het stuk gaat pas over naar de andere persoon, als die ander het stuk accepteert.
Na de regels herhaald te hebben start je de tijd en kan het spel beginnen. Je kunt zelf bepalen hoeveel tijd ze krijgen; 15 minuten is aan te raden.
Wat heb je gezien, wat heb je geleerd?
Je kunt je voorstellen dat mensen allerlei relaties zien met hoe ze de dingen in het dagelijks leven doen. Hierdoor kun je vragen stellen, dus doorvragen, en als er ‘pijn’ te zien is kun je vragen: ‘Wat werkt hierin niet voor jou? Hoe zou je het anders kunnen doen?”.
Veiligheidscheck
niet nodig.
Aandachtspunt:
Als tijdens het spel de spelregels worden gebroken (wijzen, hints geven, spreken, stuk pakken van een ander etc), dan zegt de assistent: “Je breek een regel”. (Door de persoon erop aan te spreken, zeggen als feit, zonder boosheid).
Zodra 1 groep klaar is, stapt de assistent in, verbreekt de vierkanten, en zegt: “Jullie hebben je vierkanten voltooid. Het spel gaat door, de regels blijven gelden”. (Dit is een hint naar de gedeelde verantwoordelijkheid voor het bereiken van het totale resultaat: succesvol zijn van enkeling >< iedereen).
Het is niet toegestaan stukken te wisselen tussen verschillende groepen, maar dit wordt niet vertelt in de spelregels. Als ze het toch doen verpesten ze hierdoor hun resultaat. Als ze het toch doen, gewoon laten gebeuren.
Toen ik deze werkvorm ervaarde gaf ik dus alles weg. Tijdens dit spel kreeg ik door dat dit hetgeen is wat ik altijd doe. En dus heb ik geen invloed meer op het spel, en de uitkomst er van. Wat in het normale leven ook gebeurd is dat ik daarna altijd weer iets terug krijg. En zo gebeurde het ook in dit spel. Ik kreeg vanzelf weer stukken terug en kon een vierkant vormen; iedereen helemaal blij!
Met dank aan Herma Kat!