geschreven door Hugo Bakker 

Werkvormen op trainingsniveau 4: Teamtrainer

Dit blog is geschreven door Silvia Blankestijn (trainer van het jaar 2016).

Collectieve en individuele patronen

De teamtrainer opereert in de heftigheid van de groepsdynamica. Wat is de teamkracht en wat zijn de belemmerende teampatronen? En welke bijdrage leveren de individuele teamleden aan de teamkracht, en aan het in standhouden van de teampatronen?

De teamtrainer werkt zowel op individueel als op teamniveau op de zes ontwikkelingsniveaus. Dit vraagt diepgaand inzicht in persoonlijke en teamontwikkeling, om stevig trainersvakmanschap en om jezelf als trainingsinstrument durven inzetten.

In mijn boek ‘Impact als trainer’ beschrijf ik in hoofdstuk 6 ‘De rolercoaster van groepsdynamica’ de intensiteit van groepsdynamica en wat dit van je vraagt als trainer. Bekijk deze video eens;

[video_player type=”youtube” youtube_remove_logo=”Y” width=”560″ height=”315″ align=”center” margin_top=”0″ margin_bottom=”20″]aHR0cHM6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vd2F0Y2g/dj1qWmphOF9BbmdqRQ==[/video_player]

 

In dit blog beschrijf ik een actieve werkvorm, die het team uitdaagt om te onderzoeken hoe ze hun patroon van (geen) feedback geven met elkaar in stand houden.

 

Werkvorm: Patronen beeldhouwen

Doel:
De teamleden benoemen hun huidige gedrag van (niet) feedback geven, de onderliggende overtuigingen die dit gedrag in stand houden en het gewenste feedbackgedrag in het team.

Werkvorm:
Stap 1: Subgroepen

De deelnemers bedenken in subgroepen van 3 – 4 personen een beeld dat weergeeft hoe zij als team op dit moment met feedback omgaan. Het beeld moet fysiek uitgebeeld kunnen worden door de mensen van de subgroep.

Stap 2: Plenair

Elke subgroep beeldt zijn beeld uit. De andere teamleden schrijven steeds kort hun associaties op met het beeld van de andere subgroepen.

Gebruik de beelden en associaties om:

  • Het huidige feedbackgedrag in het team te benoemen (let op: stuur op het beschrijven van concreet gedrag)
  • De onderliggende overtuigingen te bespreken die het huidige feedbackgedrag in stand houden

Stap 3: Subgroepen

De deelnemers bedenken in dezelfde subgroepen een beeld dat weergeeft hoe ze als team idealiter zouden willen omgaan met feedback.

Stap 4: Plenair

  • Elke subgroep beeldt zijn beeld uit.
  • Vervolgens krijgt het team de opdracht om vanuit de verschillende beelden te komen tot een gemeenschappelijk beeld.
  • Naar aanleiding van dit beeld wordt het gewenste feedbackgedrag in het team concreet benoemt.
  • Tot slot stelt het team een actieplan op om de gewenste situatie met elkaar te realiseren. Tevens benoemt elk teamlid welke bijdrage hij persoonlijk gaat leveren aan het realiseren van de gewenste situatie.

Wil je je als trainer professioneel en persoonlijk ontwikkelen naar het begeleiden van de groepsdynamica en systemische wetmatigheden in teams? Neem dan contact met me op of kijk op www.BPopleidingen.nl bij de opleiding ‘Trainen met ziel en zakelijkheid 4: Teamtrainer’.

Ook het boek Impact als trainer is een aanrader boordevol tips.

Silvia Blankestijn impact_als_trainer

 

Naar deel 1 van de serie gastblogs over feedbackwerkvormen op de verschillende trainersniveau’s.

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Populaire werkvormen

>