De vier competentieniveaus voor trainers
In mijn eerste blog introduceerde ik de vier competentieniveaus voor trainers aan de hand van vier type trainingen:
- Trainingen gericht op kennisontwikkeling
- Vaardigheidstrainingen
- Trainingen gericht op persoonlijke en leiderschapsontwikkeling
- Teamtrainingen
In dit blog ga ik in op trainersniveau 2: de vaardigheidstrainer, en beschrijf ik ook hier een leerdoel en werkvorm gekoppeld aan het thema ‘feedback geven’.
Het vakmanschap van de vaardigheidstrainer
De vaardigheidstrainer is gericht op het aanleren van nieuw gedrag dat effectiever is in de omgeving van de deelnemers. Daarvoor heeft hij inzicht nodig in leren en ontwikkelen, moet hij trainerscompetenties beheersen op het niveau van ‘trainer NOBTRA’, en dient hij te beschikken over ruime zelfreflectie en inzicht in zijn sterke kanten, valkuilen en ontwikkelpunten.
Bij vaardigheidstrainingen gaat het om het intrainen van deelvaardigheden en om gedragsverandering in de praktijk. Hieronder beschrijf ik een werkvorm voor het intrainen van een deelvaardigheid in het geven van opbouwende feedback.
De politicus: Werkvorm om vaardigheden in te trainen
Doel:
De deelnemers kunnen hun waarneming verwoorden zonder interpretatie (stap 1 van het 5-stappen-plan voor het geven van opbouwende feedback).
Werkvorm:
Zoek 2 actuele video-fragmenten op Youtube waarin
- een politicus of wereldleider een veel besproken uitspraak doet
- 2 politici of wereldleiders een veel besproken interactie hebben
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een conflictueuze en een harmonieuze situatie.
Video 1
Laat het eerste video-fragment zien.
Vraag de deelnemers eerst om ongezouten hun mening te geven over de betreffende persoon / personen.
Vraag vervolgens wat ze objectief hebben waargenomen. Check de verschillende inbrengen in de groep: is dit echt een waarneming of is het een interpretatie?
Video 2
Laat het tweede video-fragment zien.
Laat de deelnemers eerst in 2-tallen bepalen wat ze objectief hebben waargenomen. Bespreek de waarnemingen vervolgens in de groep. Geef als trainer feedback op de waarneming of interpretaties.
Reflectie
Laat elke deelnemer benoemen wat het belangrijkste is dat hij heeft geleerd uit deze oefening.
Wanneer je het trainersambacht voluit in de vingers wilt krijgen, neem dan contact met me op of kijk op www.BPopleidingen.nl bij de opleiding ‘Trainen van gedragsverandering’.
Ik ga het meteen inzetten in leerjaar 3 en 4 van het VMBO bij de praktijkvaardigheden voor hun LOB!!
Dank!!
Beste Sylvia,
Ik ben heel benieuwd naar deel 3 en 4. Enig idee wanneer deze online komen? Wil dit binnenkort in een teamtraining gaan toepassen. Erg leuke oefeningen!!
Groeten,
Marianne
Goed dat je het vraagt Marianne en ik heb haar gelijk even een email gestuurd, komt vast goed!