Impact met werkvormen
Nadat Hugo bij mij een workshop over mijn boek ‘Impact als trainer’ had gevolgd, vroeg hij me om een gastblog te schrijven. Als kersverse en trotse Trainer van het Jaar doe ik dat met veel plezier.
Een van mijn stokpaardjes rond het kiezen van werkvormen in een trainingsprogramma is, dat de werkvorm een middel is om het trainingsdoel te bereiken. En ook dat je eenzelfde werkvorm meestal kunt gebruiken voor meerdere doelen, afhankelijk van de tussentijdse sturing en de focus in de nabespreking.
4 trainingsniveaus
Nu kunnen de doelen van een training nogal verschillen, afhankelijk van het type training dat je geeft. Ik onderscheid 4 trainingsniveaus:
- Trainingen gericht op kennisontwikkeling
- Vaardigheidstrainingen
- Trainingen gericht op persoonlijke en leiderschapsontwikkeling
- Teamtrainingen
Bij elk type training met zijn eigen diepgang, dynamiek en doelstellingen, horen dus ook specifieke werkvormen. Ik laat je graag per trainingsniveau kennismaken met een leerdoel en werkvorm gekoppeld aan het thema ‘feedback geven’. Daarmee is mijn gastblogavontuur geëvalueerd naar een serie van 4. Hieronder vind je een activerende werkvorm om kennis over feedback geven over te dragen; trainersniveau 1 dus.
De rode kaart: een activerende werkvorm om kennis over te dragen
Doel:
De deelnemers kennen de 5 stappen voor het geven van opbouwende feedback.
Werkvorm:
Stap 1: Rode kaart schrijven
Geef alle deelnemers een rood A4-vel. Vraag ze om hierop te schrijven wat je bij feedback geven vooral niet moet doen. Daag ze uit om stil te staan bij waar zij echt een rode kaart voor willen geven. Ze kunnen hierbij bijvoorbeeld putten uit eigen vervelende praktijkervaringen, of uit worst-case-scenario’s in hun gedachten.
Stap 2: Clusteren
Nodig de deelnemers uit om te komen staan met hun de rode kaart voor zich, zodat anderen de tekst kunnen lezen. De deelnemers met (ongeveer) een zelfde rode kaart gaan bij elkaar staan. Inventariseer de ontstane clusters met hun rode kaarten.
Stap 3: Wat wel?
In de clusters bespreken de deelnemers welke eisen zij vanuit de rode kaart stellen aan opbouwende feedback. Deze zetten ze op groene A4-vellen.
Stap 4: De theorie interactief opbouwen
Laat de groene A4-vellen uit de subgroepen geclusterd ophangen in de ruimte. Kom in interactie met de groep tot de 5 stappen voor het geven van opbouwende feedback.
Wanneer je als trainer meer wilt leren over kennisoverdracht, neem dan contact met me op of kijk op www.BPopleidingen.nl bij de opleiding ‘Vakinhoudelijk trainen’.
Silvia Blankestijn