Samenwerkingsspel: Geheime opdrachten
Een aantal weken geleden kregen wij deze werkvorm toegestuurd, van een enthousiaste leerkracht van een groep 7/8, die van plan is de energizers, die Hugo stuurt, vaker toe te passen in zijn lessen.
Hij stuurde ons dit samenwerkingsspel, wat hij inzet als de kinderen bijvoorbeeld bij het buiten spelen ruzie maken om spullen/bouwmaterialen voor hutten.
Met dank aan de leerkracht uit Doorwerth.
Als je er een ‘draai’ aan geeft kun je dit zo met volwassenen in een corporate omgeving doen.
Deze activiteit bevordert:
- samenwerken
- communicatie
- afspraken maken
- plezier
- en wie weet nog veel meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 10 – 15 min
Deelnemers: 12-30
Binnen en Buiten
Actief
Benodigd materiaal
Aantal krukken o.i.d. (kan ook stoelen zijn)
Beginopstelling
Er worden een aantal krukken in het midden van een ruimte geplaatst en de kinderen worden in 4 groepen verdeeld. Hierna krijgt elke groep een (geheime) opdrachten.
Kader:
Let wel op dat er goed op de veiligheid wordt gelet, bij het pakken van de krukken en het lopen (rennen) met de krukken. Ook op de veiligheid van de ander.
Spelverloop:
Voorbeelden van geheime opdrachten zijn:
- zet alle krukken op de kop
- zet alle krukken in een kring
- zet alle krukken bij de deur…
- zet alle krukken bij het raam…
Ready, GO…..
En dan kijken wat er gebeurt.
Is er ook een manier waarop alle groepen hun opdracht kunnen uitvoeren?
Ontdek het maar!
Evaluatie:
- Wat gebeurde er?
- Bij wie is de opdracht gelukt?
- Hoe zou het beter kunnen?
- Wat heeft deze activiteit opgeleverd?
- Hoe kunnen we dit vertalen naar het samen buiten spelen?
Vaak zie je in ervaringsgerichte spellen dat mensen of teams automatisch voor hun eigen belang gaan, willen winnen.
En in dit spel zie je dat terug, men denkt aan de eigen geheime opdracht die er op gericht is om de opdracht van de ander te doen laten mislukken.
Hier krijgen de leerlingen of deelnemers de kans om allemaal hun opdracht tot een goed einde te brengen door te communiceren over hun opdracht, over hun belangen en op zoek te gaan naar een win-win.
We doen deze opdracht echt heel vaak ihkv regels, maar dan in 3 groepen. Gaat ook prima. En het idee is dan dat je ervaart om met tegenstrijdige regels/eisen te moeten werken, hoe je jezelf staande houdt, wat je morele kompas zegt o.i.d. kan je op heel veel diverse manieren nabespreken: reactie is bijv zoek het maar uit, of fanatiek je eigen doel bereiken of gaan samenwerken of met zn allen de opdrzht boycotten etc.
Hoi Yvon, super dat je jouw ervaring deelt, dankjewel!