geschreven door Hugo Bakker 

Teambuilding activiteit: Luister en Laat je Horen

Teambuilding activiteit Luister en Laat je Horen

Luister en Laat je Horen is ontwikkeld in samenwerking met Dorit Habing.

Deze activiteit bevordert:

  • teambuilding
  • afspraken maken
  • begrip en acceptatie naar elkaar toe
  • aanzet om effectiever te gaan communiceren met collega’s
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 6 of meer
Binnen en Buiten
Actief

Benodigd materiaal
1 groot touw

Beginopstelling
kring

Kader
Zeg tegen de deelnemers dat ze een spelactiviteit gaan doen met als doel om meer inzicht te krijgen in effectief communiceren.
Ik spreek in deze uitleg over extraverte en introverte mensen; ik bedoel natuurlijk niet dat die mensen zo ‘zijn’. Het is niet mijn intentie om mensen in hokjes te duwen. Het gaat om het laten zien van de verschillen en om hier begrip voor te creëren. En vervolgens om mensen handvatten te geven om effectiever te communiceren.

Spelverloop
Vraag de deelnemers om langs het touw te gaan staan dat op de grond ligt. De bedoeling is dat zij op volgorde gaan staan. De introverte mensen aan de ene kant, de extraverte mensen aan de andere kant. Het gaat hier om hun zelfbeeld. Dus je kunt er aan toevoegen dat ze niet mogen praten en gebaren naar elkaar.

  • Als ze dan op volgorde staan splits je de groep in 2 groepen; de extraverte mensen en de introverte mensen.
  • De groepen krijgen nu verdere instructie over de regels van het spel;
  • De bedoeling is dat ze een samenwerkingsspel spelen. De extraverte mensen mogen praten. De introverte mensen schrijven steeds op welke gedachten door hen heen gaan. Dat wat ze schrijven is niet zichtbaar voor de extraverte groep.
  • Je zou de groep nu bijvoorbeeld de Helium Stick kunnen laten doen 😉
Als de opdracht gedaan is kun je waarschijnlijk een hele uitgebreide nabespreking doen…

Differentiatie

    • Varieer met instructie: extraverte mensen laten hun stem nog meer horen dan normaal.
    • Varieer door de rollen om te draaien. Zo kunnen ze oefenen in ‘luisteren’ en ‘praten’.

Evaluatie
Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Wat deed het met je?
Welke lessen kun je hier uit leren?
Op welke manier zou jij effectiever met je collega’s kunnen communiceren?
Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

Extra opdracht:
Zoek iemand op waar je normaal gesproken niet zo vaak mee praat op het werk.
Stel het volgende: ‘Nu ik weet dat jij <zus en zo in elkaar zit> zal ik voortaan <zo en zo acteren> naar jou toe.

Veiligheidscheck
nvt

 

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Populaire werkvormen

>