geschreven door Mirjam Heek 

Online werkvorm: Focus Bingo

Focus Bingo

Tijdens een training gebruik je energizers om de energie hoog te houden.

Uiteraard wil je ook dat je deelnemers hun aandacht houden bij de training en zich blijven focussen.

Hoe zorg je dat deelnemers deze focus houden?

De online werkvorm Focus Bingo is een werkvorm waarmee je deelnemers laat focussen én onbewust met de stof aan de slag laat gaan.

Ik doe deze werkvorm zowel online als offline.

Wanneer je hem online doet, zal je er voor moeten zorgen dat de deelnemers de Bingo van te voren hebben ontvangen. Ik mail hem soms in de voorbereidings-email.

Maar meestal vraag ik het bedrijf om een doos te versturen naar de deelnemers. Daar zitten dan benodigdheden in als papier, stiften, rol snoep, energiereep, eventuele werkboeken en dus de Bingo. Voordeel van zo’n verrassingsdoos is dat dit al onderdeel van de training wordt.

Hoe leuk is het om een doos te ontvangen en je al te kunnen verheugen op de training?

Deze werkvorm bevordert:

  • aandacht en focus
  • onbewust met stof bezig
  • en plezier

Instructie Focus Bingo

Tijd: 15 min maken Bingo, 1 min voor de uitleg, verder komt het regelmatig kort terug gedurende de training
Deelnemers: 5 tot 99
Online en offline
Rustig
Coronaproof

Benodigde materialen

Maak een Bingo die je vult met onderwerpen uit de training en de typische dingen die je zegt tijdens een training. Ook grapjes werken goed. In de foto zie je een voorbeeld dat ik (Rotterdammert zijnde) een training geef in Eindhoven. Dan moeten PSV en Feyenoord daar natuurlijk in.

Een prijs, gerelateerd aan het onderwerp van je training.

Doel

Aandacht en focus stimuleren

Instructie:

Instructie:

  • Ik heb een Bingo formulier voor jullie gemaakt.
  • Elke keer wanneer je mij iets hoort zeggen uit deze Bingo, streep je het woord af
  • Dit doe je net zolang tot je de onderste regel vol hebt/2 regels vol hebt/volle kaart e.d.
  • Degene die dit als eerste gehaald, heeft wint een prijs

Differentiatie:

  • wanneer je merkt dat deelnemers zo druk zijn dat ze het wel eens vergeten, nodig ik hen uit om me uit te dagen om iets te zeggen. Je kan je voorstellen welke capriolen deelnemers uit gingen halen om mij PSV en Feyenoord te laten zeggen.

 

Over

Mirjam Heek

Reageer of stel je vraag hieronder:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Populaire werkvormen

>