De online werkvorm Count-Off ken je misschien wel- als je weleens een live (of online) training bij ons hebt gevolgd.
Verrassend genoeg is het veel lastiger om de opdracht uit te voeren als je niet bij elkaar in de buurt bent!
Het laat je voelen wat er gebeurt als je samen moet werken terwijl je niet met elkaar kunt communiceren.
Wie vindt het eigenlijk niet zo belangrijk om het doel te halen?
Wie weigert er mee te werken als ie niet weet wat het doel is?
Wie wil graag de opdracht uitvoeren en ergert zich dat iemand de oplossing niet ziet (die jij allang hebt bedacht)?
Deze online werkvorm bevordert:
- teambuilding
- communicatieve vaardigheden
- reflectie
- plezier
- focus
Instructie Count-Off
Tijd: ca 15 min
Deelnemers:5 tot 20 personen
Online (en kan ook live)
Rustig
Coronaproof
Benodigde materialen
Iedereen heeft zijn microfoon aan.
Doel
Zorg dat je als team van 1 tot en met 20 telt.
Instructie:
Geef de deelnemers de volgende instructie:
- Jullie gaan, met elkaar, tot 20 tellen.
- Zet allemaal je camera uit.
- Je mag, buiten het zeggen van een getal, geen geluid meer maken of op een andere manier met elkaar communiceren.
- Iedereen moet ten minste één keer een getal hebben gezegd.
- De getallen moeten in de juiste volgorde worden opgenoemd.
- Wanneer twee mensen tegelijk praten, begin je weer opnieuw.
Succes!
Zelf blijf je als spelleider wel in beeld.
Differentiatie:
In plaats van tot 20 tellen kun je tellen tot het aantal deelnemers is bereikt. Iedere deelnemer mag dan maar één keer een getal noemen. Zijn er minder dan tien deelnemers, dan laat ik ze vaak ook terugtellen- dus van 1 tot 9 bijvoorbeeld en dan weer terug. Omdat het cijfer negen dan vaak vergeten wordt, gaat het regelmatig fout, wat weer zorgt voor gezellig wat frustratie.
De instructie “De getallen moeten in de juiste volgorde worden opgenoemd” weghalen, zorgt negen van de tien keer dat er een grapjas tussen zit die het proces versjteert en een willekeurig getal opnoemt. Voer voor reflectie- want niet iedereen kan dat waarderen.
Evaluatie
Wie wilde graag dat deze oefening zou lukken?
Wie wilde dat niet?
Wie had de “puzzel” al opgelost en vond het vervelend dat ze zich niet kon uitspreken en haar collega’s kon helpen? (wanneer de puzzel relatief snel wordt opgelost is het een prachtige reflectievraag om te vragen of ze het ook zonder jou afkonden).
Wat voor inzicht gaf deze oefening jou?