geschreven door Hugo Bakker 

Kennismaker: Het Wapenschild

Kennismaker Het Wapenschild

Deze werkvorm bevordert:

  • Kennismaken
  • Openheid
  • Begrip en acceptatie
  • Presenteren

Hieronder de instructie:
Tijd: 1 uur, afhankelijk van het aantal deelnemers
Deelnemers: 3 tot 15
Binnen en buiten
weinig Actief

Benodigd materiaal
Flipoverflappen en stiften.

Doel van het spel
Elkaar leren kennen en snel een band met elkaar krijgen (en daarin net iets verder gaan dan een ‘normaal’ voorstelrondje).

Verloop:
Voor aan de start van een training waar mensen (die elkaar nog niet kennen) snel met elkaar een band moeten krijgen om met vertrouwen met elkaar aan de slag te kunnen.

Je vraagt de mensen om voor zichzelf een wapenschild te maken. Net als in de middeleeuwen lieten families op hun schild symbolen plaatsen die kenmerkend waren.

In deze oefening vraag je deelnemers aan de hand van 6 symbolen iets over zichzelf te vertellen. Je geeft elke deelnemer een flipoverblad om een schild op te tekenen. Soms zijn mensen huiverig om te tekenen, dan kun je ze ook enkele kernwoorden laten opschrijven.

Na 15 minuten laat je ze het papier aan de muur plakken om een voor een zichzelf aan de hand van het schild zich voor te stellen. Naast het voorstellen, is het gelijk een oefening presentatie en moeten mensen nadenken over wat hen het meest beweegt in het leven.

 De symbolen:

De ster staat voor trots: waar ben je trots op in je leven?

Het waarschuwingsbord staat voor werk: wat betekent werk voor je? Als het een groep is met kandidaten uit 1 bedrijf kun je hier het logo van deze organisatie plaatsen.

De pijlen rondom de schietschijf staat voor: wat was je grootste misser?

Het hart staat voor: wat is je grote passie?

De boom verwijst naar je wortels, het gezin van herkomst: welk spreekwoord of gezegde heb je meegekregen van thuis?

Het gedachtewolkje staat voor: waar droom je van als je naar de toekomst kijkt?

Hieronder een weergave van het wapenschild:wapenschild

 

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Jeroen schreef:

    Deze ga ik gebruiken in mijn nieuwe mentorklas, komend schooljaar!

    Jeroen

    • Shirley schreef:

      Beste Jeroen,

      Heb je deze werkvorm nog gebruikt en wat is jouw ervaring hiermee?

      Met vriendelijke groet,

      Shirley

  • Ha Jeroen en eventuele anderen,
    Het lijkt me een heel mooie werkvorm. Ben benieuwd naar ervaringen en mogelijke aanvullingen.

    Nadine

  • Anita Iliaens schreef:

    Om studenten aan de lerarenopleiding te laten starten, lijkt me dit ideaal, ga ik morgen proberen. Sowieso zal reflectie een belangrijk onderdeel zijn van hun opleiding, en zo’n schild is dan meteen een speelse start.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >