Stel; je geef les of training aan een groep kinderen, pubers of volwassenen en je wilt groepjes maken zodat ze in groepjes een opdracht kunnen doen.
Nu ken je vast wel de ouderwetse manier; 1, 2, 3, 1, 2, 3….
Daar willen we met 101werkvormen eigenlijk vanaf.
We willen dat de training dynamisch is, veel beweging, verrassing, energie, plezier!
Doe het eens op deze manier – Categorieën:
Vraag aan de deelnemers om elkaar op te zoeken of bij elkaar te gaan staan op basis van:
- Kleur broek
- Afstand afgelegd vanaf je woonplaats; 0-10; 10-50; 50-100; meer dan 100
- Armen over elkaar; welke boven (laten zien)
- Laatste cijfer mobiele telefoonnummer
- Goed of slecht nieuws (wat wil je eerst horen?)
- Aantal continenten bezocht
- Altijd te laat of altijd op tijd
- leeftijd
- lievelingskleur; delen wat je vandaag wilt leren – wat meest gehoord?
- etc…
Tip: kijk goed wat er gebeurt met de mensen en de energie, misschien kun je het gebruiken als categorie; bijvoorbeeld: energiek of slaperig, zin of geen zin.
Op het moment dat je ziet dat mensen flink gemixed zijn en de groepsgrootte hebben die je voor ogen hebt dan kun je verder naar het volgende onderdeel, de opdracht, de werkvorm, het spel…
Zo ontstaat er veel meer dynamiek in je training. Tevens kan het helpen om elkaar beter te leren kennen.