Dit spel speelden we vroeger op het schoolplein.
Ik hoef je volgens mij niet uit te leggen hoe het werkt. Wel wil ik je laten weten waarom ik het doe; met pubers en met volwassenen:
Iedereen komt in beweging!
En de manier waarop men in beweging komt zijn de patronen.
Deze energizer bevordert:
- in beweging komen
- de lat steeds hoger leggen
- plezier
- en wie weet wat nog meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 5 – 15 minuten, afhankelijk van wat er gebeurt tijdens het spel
Deelnemers: 8 tot 30
Binnen en Buiten
Actief
Benodigd materiaal
Ik zet het veld altijd af met markeerhoedjes.
Dit spel speel ik het liefst op een zandvlakte zodat er niets aan de hand is als iemand valt.
Het kan natuurlijk ook op tegels, zoals op een schoolplein, maar met volwassenen moet je dan wel extra benadrukken dat ze het veilig doen.
Beginopstelling
In het begin vraag ik de groep om aan 1 kant van het veld te gaan staan, buiten de lijn.
Zelf sta ik in het veld als ik de uitleg geef.
Spelverloop van deze energizer
Ik leg ze uit dat ze naar de overkant moeten zien te komen zonder getikt te worden.
Om te beginnen vraag ik ze om snelwandelend naar de overkant te gaan.
Uiteraard mag ik ook alleen maar snelwandelen.
Bij 101werkvormen zijn we er geen voorstander van dat iemand die getikt is niet meer mee mag doen.
Dus als ik iemand getikt heb vraag ik die persoon om mij te helpen zodat we samen kunnen gaan tikken.
Bij de 2x overlopen nodig ik ze uit om niet snelwandelend naar de overkant te gaan maar…
- rennend
- hinkelend
- met kikkersprongen
- zijwaarts lopend
- hand in hand
- kruipend 😉
- etc, etc
Je kunt ook de persoon die getikt is laten bepalen hoe ze naar de overkant moeten.
Wie af is helpt mee tikken en dan kan het spel snel afgelopen zijn.
Als je dat niet wilt kun je hierin variëren natuurlijk.
Waar je op moet letten:
Als het gras nat is, waarschuw mensen dan en laat ze beginnen met wandelen.
Geef het speelveld aan, anders loopt iedereen heel breed uit.
Jij als trainer geeft het sein wanneer iedereen naar de overkant gaat (tel bijvoorbeeld; 3, 2, 1).
Het verbaasd mij elke keer weer dat alle volwassenen hier gewoon lekker in op kunnen gaan!
Evaluatie:
Hier kun je hele leuke gesprekken laten ontstaan door te vragen:
Hoe was het om dit spel weer te spelen?
Hoe was het om weer even kind te zijn?
Hoe heb je dit spel gespeeld?
Waar herken je dat je dit doet?
Hoe zou je het anders kunnen doen?
Wat neem je er uit mee?