Jump is typisch zo’n werkvorm waarbij je mensen op het verkeerde been zet en daarmee inzichten kunt creĆ«ren.
Het doel is om te laten zien dat je veel meer kunt dan dat je in eerste instantie denkt.
Deze activiteit bevordert:
- reflectie
- out of the box denken
- samenwerken
- anders luisteren
- en wie weet nog veel meer
Hieronder de instructie:
Tijd: 2 minuten, en met nabespreking tot 30 minuten
Deelnemers: tot een hele grote groep
Binnen en Buiten
Actief (!)
Benodigd materiaal
stopwatch
Beginopstelling
De deelnemers zitten of staan waar ze staan…., geen speciale opstelling nodig. Wel belangrijk dat er ruimte is om te jumpen.
Verloop:
Vraag de deelnemers te gaan staan en ruimte te maken. Zeg dat je een energizer wilt doen om even weer lekker het bloed te laten stromen en de energie er in te krijgen. Zeg dat je ze uitdaagt om in 30 seconden zoveel mogelijk keren op 1 been te springen.
Klaar voor de start, tik tak tik tak…
AF!!
Zie je ze al springen?
Als de 30 seconden voorbij zijn fluit je af en vraag je: ‘wie heeft het vol gehouden? En wie heeft meer dan 10x gesprongen, wie meer dan 20x, enz’.
Het bloed is weer gaan stromen in ieder geval…
En wie heeft er alleen gehinkeld? En wie heeft er iets anders gedaan?
Ik had namelijk niet gezegd dat je niet om de beurt op Ć©Ć©n been mocht springen.
Mensen die dat bedacht hadden zullen namelijk veel meer keer gesprongen hebben.
Evaluatie
Eigenlijk zijn de evaluatievragen hierboven genoemd.Ā We denken vaak iets te kunnen en zien daar vaak ook een grens in; dit is wat ik kan en meer niet. Terwijl we, wanneer we anders luisteren, anders denken, buiten de patronen, veel meer kunnen creĆ«ren dan we nu doen.
Veiligheidscheck
Het kan zijn dat iemand van tevoren aangeeft dat hij of zij fysiek niet in staat is om te springen. Vraag de persoon wat hij of zij wel kan zodat er toch meegedaan kan worden en zodat er toch een ervaring opgedaan kan worden. Meestal is de persoon wel in staat om met een arm op en neer te gaan.
En natuurlijk even kijken of het springen wel fysiek veilig kan.