Energizer: Kluk Kluk
De energizer 'Kluk Kluk' is een populair spel dat vaak wordt gespeeld in klaslokalen, bij sportactiviteiten, bij teamtrainingen of andere groepsomgevingen om de aandacht, focus en energie van de deelnemers te verhogen. Het spel is simpel, interactief en leuk, en het kan worden aangepast aan verschillende leeftijden en groepsgroottes.
Zoals je in dit korte fragment ziet, kun je dit spel met grote groepen spelen:
'Kluk Kluk' kan de dag maken of breken.
Doe dit spel niet op goed geluk, bereid het goed voor want;
1. De eerste keer dat ik het mis zag gaan, was toen 2 onervaren groepsleiders dit spel speelden met zo'n 100 leerlingen. Ze maakten er een potje van en daar hadden alle groepsleiders die dag last van.
2. De tweede keer dat ik het mis zag gaan, was toen ik deelnemer was in een zaal met 10.000 man. Door de vele nationaliteiten en de summiere uitleg van de trainer, had een groot deel van de zaal het spel niet begrepen.
Dit spel is stiekem bedoeld voor jou als trainer of groepsleider om de groep met je mee te krijgen.
Je geeft namelijk instructies die opgevolgd moeten worden.
Als dit spel goed uitgevoerd wordt, dan pluk je daar de rest van de dag de vruchten van, omdat de groep al gewend is geraakt om instructies op te volgen.
Natuurlijk is het niet bedoeld om de groep 'slaafs' te laten zijn.
Wanneer spelen?
Omdat deze energizer je kan helpen de groep mee te krijgen, is het verstandig om het vlak na de eerste kennismaking met de groep te spelen.
Maar als het een bestaande groep is en je gebruikt het puur als energizer, dan kun je het natuurlijk op elk moment inzetten.
Uitgebreide beschrijving van de energizer 'Kluk Kluk'
Doel van deze energizer:
Het doel van 'Kluk Kluk' is dat de deelnemers opdrachten uitvoeren, maar alleen als die opdrachten voorafgegaan worden door de zin: "Kluk Kluk zegt".
Het spel test de alertheid van de spelers en hun vermogen om goed te luisteren en snel te reageren.
Wie een opdracht uitvoert zonder dat "Kluk Kluk zegt" ervoor werd gezegd, is af.
Materiaal:
Het mooie van 'Kluk Kluk' is dat er geen materialen nodig zijn om het spel te spelen.
Wie is Kluk Kluk?
1. Jij als trainer/leerkracht/groepsleider bent 'Kluk Kluk'. Je legt het spel uit. Het leukste is het als je een verhaal rondom Kluk Kluk vertelt (de indiaan die het stamhoofd is en waarnaar geluisterd moet worden).
Kluk Kluk geeft instructies aan de rest van de spelers.
Kluk Kluk verwijst naar de indiaan die de beste vriend was van Pipo de Clown.
2. Opdrachten geven:
Kluk Kluk geeft de groep verschillende opdrachten door bijvoorbeeld te zeggen:
- "Kluk Kluk zegt: spring op één been."
- "Kluk Kluk zegt: linkerhand op je hoofd."
- "Kluk Kluk zegt: handen in je zij."
- "Kluk Kluk zegt: maak het geluid van een kip."
Wees creatief, maar de opdrachten moeten uitvoerbaar zijn.
De deelnemers moeten deze opdrachten direct uitvoeren, maar alleen als de zin begint met "Kluk Kluk zegt...".
Het gebruik van een duidelijke en hoorbare stem is hierbij belangrijk, zodat alle spelers de opdrachten goed kunnen volgen.
3. Misleiding:
Het spel wordt leuker als Kluk Kluk probeert de spelers in verwarring te brengen. Soms geeft Kluk Kluk een opdracht zonder "Kluk Kluk zegt" ervoor te zeggen, bijvoorbeeld:
- "Raak je knie aan."
Als de deelnemers de opdracht uitvoeren zonder dat Kluk Kluk "Kluk Kluk zegt" heeft gezegd, reageert Kluk Kluk met:
"Dat had Kluk Kluk niet gezegd...!".
Als men dit begrepen heeft, kun je de regel invoeren dat ze af zijn wanneer ze een fout maken. In dat geval moeten ze het spel verlaten of in een andere positie gaan zitten (afhankelijk van de groepsgrootte en regels).
4. Afwisselende opdrachten:
Kluk Kluk kan verschillende soorten opdrachten geven om het spel dynamisch te houden, zoals fysieke bewegingen (rennen, springen, hurken), maar ook mentale uitdagingen zoals tellen of zelfs het zingen van een lied.
5. De winnaar:
Het spel gaat door totdat er één speler overblijft die nooit een fout heeft gemaakt, of totdat Kluk Kluk besluit het spel te stoppen.
De laatste overgebleven speler kan dan de nieuwe Kluk Kluk worden, of Kluk Kluk kan opnieuw beginnen met de hele groep.
Wat ik zelf meestal doe is: "Kluk Kluk zegt: dit spel is over en je mag gaan... (zitten, pauze...)
Variaties op 'Kluk Kluk'
Er zijn veel mogelijke aanpassingen van het spel, afhankelijk van de omgeving, leeftijd van de deelnemers of het doel van de energizer.
Hier zijn enkele voorbeelden van variaties:
1. Bewegingsvariaties:
Voeg opdrachten toe die meer beweging vereisen, zoals rondjes rennen, yoga-houdingen aannemen of dansbewegingen maken. Dit maakt het spel fysieker en helpt de deelnemers om hun energie kwijt te raken.
2. Educatieve versie:
In een schoolomgeving kunnen de opdrachten worden aangepast, o.a. om leerdoelen te ondersteunen, zoals "Kluk Kluk zegt: noem een dier dat in het bos leeft" of "Kluk Kluk zegt: tel tot tien in een vreemde taal".
Zo kunnen kinderen leren terwijl ze spelen.
3. Thema’s:
Het spel kan ook een thema hebben, zoals piraten, waarin Kluk Kluk opdrachten geeft zoals: "Kluk Kluk zegt: doe alsof je een zwaard zwaait". Dit voegt een verhalend element toe en maakt het spel spannender.
4. Tijdslimiet:
Om het spel sneller te laten verlopen, kan Kluk Kluk een tijdslimiet instellen, waarin de opdrachten moeten worden uitgevoerd. Wie te langzaam reageert, is af.
Voordelen van 'Kluk Kluk'
1. Concentratie en luistervaardigheden:
De spelers moeten continu gefocust blijven op de opdrachten van Kluk Kluk, wat hun luistervaardigheid en concentratievermogen bevordert.
2. Fysieke activiteit:
Het spel moedigt beweging aan, wat helpt om energie kwijt te raken en de deelnemers actiever te maken.
3. Respect voor groepsregels:
'Kluk Kluk' is een groepsactiviteit die samenwerking en sociale interactie stimuleert. De deelnemers leren om elkaar te volgen en respect te hebben voor de spelregels.
4. Leiderschap en verantwoordelijkheid:
De speler die Kluk Kluk is, heeft de kans om zijn of haar leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen, door de controle over het spel te hebben en de groep te leiden.
5. Plezier en ontspanning:
Dit spel is bedoeld om plezier te maken, spanning los te laten en de energie te verhogen in een groepsactiviteit of klaslokaal.
Tips voor het leiden van 'Kluk Kluk'
Begin eenvoudig:
Als de spelers nog niet bekend zijn met het spel, begin dan met eenvoudige opdrachten en verhoog geleidelijk de moeilijkheidsgraad.
Duidelijkheid is belangrijk:
Zorg ervoor dat Kluk Kluk de opdrachten duidelijk en hoorbaar geeft, zodat alle spelers kunnen horen wat er wordt gevraagd.
Blijf onvoorspelbaar:
Kluk Kluk moet variëren in het tempo en de moeilijkheidsgraad van de opdrachten om het spel uitdagend en leuk te houden.
Wees niet te streng:
Vooral bij jonge kinderen kan het leuk zijn om het spel wat losser te spelen, zodat iedereen de kans krijgt om meerdere keren mee te doen.
Is 'Kluk Kluk' hetzelfde als 'Simon Says'?
Ja, dat klopt, zie het maar als de Nederlandse variant ;).
Het voordeel van Kluk Kluk is, dat je er een verhaal omheen kunt vertellen, van de indiaan die het stamhoofd is en waar iedereen naar luistert.
Voor de ouderen onder ons, zal dit fragment de harten sneller doen kloppen:
Wat een superleuke werkvorm! Deze ga ik volgende week (goed voorbereid!!!!) in mijn training gebruiken. Dank je wel Hugo voor deze inspiratie
Wat goed Joyce en super dat je opgepikt hebt om het goed voor te bereiden!