geschreven door Hugo Bakker 

Saaie stof leuk maken

Wat herinner jij je nog van de basisschool?
Welke lessen kun jij je nog herinneren? En welke elementen hadden deze lessen; dus wat maakte nu dat je die momenten nog terug kunt halen?


Ben jij nu zelf leerkracht, docent, trainer of help jij groepen mensen om ze iets te leren?
Wat zou jij dan willen dat jouw leerlingen of deelnemers zich kunnen herinneren?

Meer Inspiratie?

Kun jij wel wat inspiratie gebruiken om jouw content ‘leuker’ te maken? Natuurlijk beveel ik “De 101werkvormen Formule” van harte aan. In dit boek leg ik de M.E.R.C.I. methode uit (Motiveren – Ervaren – Reflecteren – Committeren – Implementeren) en krijg je bij elke ‘letter’ een verzameling bijpassende werkvormen.

Meer informatie en bestellen

Ook onderstaand boekje geeft hele leuke suggesties:

nieuwe spelletjes om kinderen te motiveren energizers

Deze nieuwe bundel bevat korte motivatiespelletjes om leerlingen te boeien, hen weer terug bij de les te halen en om de schooldag een stuk leuker te maken. Er zijn talloze momenten tijdens een les dat de aandacht van de leerlingen wegzakt. Beter dan vermaningen of straf werkt dan het inzetten van een van deze spelletjes: ook midden in de les! Het resultaat lijkt soms op magie: onmiddellijk na het spelsignaal is de concentratie van de kinderen weer op de docent gericht, het spel trekt alle aandacht, en na de korte onderbreking hebben de leerlingen minder moeite om bij de les te blijven.  Bestellen op bol.com

Op welke manier maak jij jouw lessen leuk?

Laten we elkaar inspireren en vul jouw voorbeelden in het commentaarveld hieronder!

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Jaaaa, nummers, dat bedoelde ik 😉 leuk!!

    Voor het opdreunen gebruik ik altijd een boswandeling. In mijn geval resulteert dat in elke dag “Dutch Drills” met verschillende werkvormen.

    Een keer per jaar kom ik samen met een groepje zzp-docenten om nieuwe ideeën te delen, maar ook te produceren. Wij doen dat bijvoorbeeld door een pak kaarten te pakken met de vraag: wat kun je hiermee allemaal doen op taalgebied? Daarna een stapje verder: wat kun je hiermee doen om …. Uit te leggen? Pak combinaties die in het begin onlogisch lijken, die geven het leukste resultaat. Als je een vork ziet niet meteen denken: we kunnen converseren over eten. Maar: we kunnen een wedstrijd houden wie de meeste manieren kan verzinnen om een wijnfles te openen. Je kan laten vertellen wat die vork heeft meegemaakt. Laat voorwerpen voelen die onder een doek liggen en uitleggen hoe ze voelen zonder dat je het gebruik ervan mag verklappen etc.

    Leuk om te doen! Veel plezier!

    • Ja toch!! Haha, ik dacht toen ik de discussie op Linkedin las; “Hier ga ik iets mee doen…”. Dankjewel Syl!

  • Bas Sträter schreef:

    Ha Hugo en anderen, ken je ´seven-up´? Uitermate geschikt om tafels aan te leren!
    Zo niet dan bij deze. ( als het me lukt om dit gekke spel te beschrijven)
    Kring(en) van 7 deelnemers. 5,6, evt 8 kan ook.
    In de kring wordt geteld om de beurt tot zeven (of 14, 21, 28 enz.) De eerste die hapert of 8 roept (16, 24,..) is genoteerd. Je mag maximaal 4 keer een telfout maken!
    Dus 1,2,3,4,5,6,7 en dan ga je verder met 1,2,3,4,5,6,7,1,2,3, enz. Snelheid en ritme kunnen bij gevorderden een rol gaan spelen.
    Nu komt het: de richting waarin geteld wordt door de kring, klok mee of er tegen in, wordt door elke deelnemer afzonderlijk bepaald. Je telt namelijk terwijl je je met je linker of rechterhand op de borst slaat. Sla je met je rechterhand op je borst (1) dan wijs je naar links en moet je linkerbuur door tellen(2).
    Verzaakt die of telt je rechterbuur het volgende getal…: noteren! Het kan gebeuren dat er dus twee de fout in gaan. (Meestal een)
    Waarom noteren? het gaat er om niet te verliezen! Er komt bij dit spel een verliezer en die moet een van te voren bepaalde opdracht uitvoeren, iets waar niemand zin in heeft bij voorkeur, altijd goed om de spanning op te voeren!
    Ken je ezelen? Eerste keer fout een E, tweede keer EZ , daarna EZE en de eerste EZEL heeft verloren in grote hilariteit en opluchting van de rest.
    Als laatste: Het spel heet seven-up. Elke zeven (of die veelvoud daarvan) moet op het hoofd geslagen worden. Dus als het jou beurt is en je moet zeven roepen mag je niet op je borst slaan(af) maar moet je op je hoofd slaan, met je linkerhand (bijvoorbeeld) dan wijs je naar rechts en moet je rechterbuur doortellen met 1 (of 2 bij de tafel van 2 enz.)
    Veel plezier ermee.
    Ik heb dit spelletje geleerd op de Fillippijnen en ben sinds 1988 bezig met de verspreiding, elke nieuwe groep die ik tegenkom.
    Nu bedenk ik me nog een: de evolutie! Oef die is ook leuk, maar ik heb geen tijd meer, volgende keer

    • Geweldig Bas, dankjewel en ik zie de evolutie graag nog een keer tegemoet!

  • Hoedje op hoedje af:
    Je noemt getallen, zit het getal in de tafel van bijv. 6 dan doen de kinderen het gebaar met hun handen: hoedje op.

    Het kan ook met zitten en staan. Hoor je een getal uit de tafel van 2 of 5 dan ga je staan, anders blijf je zitten.

  • bussommen in groep 3!
    als kleintjes net leren rekenen worden ze al gedwongen om in hun stoel te zitten, terwijl de kleuterwerkvormen nogsteeds zo ontzettend relevant zijn: Bussommen zijn een strategie waarmee het basale rekenen (en de notatie) wordt aangeleerd. Dus 1+2=3
    Kinderen in groep 3 starten dan vanuit de metafoor Bus. Er zit 1 passagier in de bus. Bij de halte stappen er nog 2 in. Hoeveel passagiers zitten er nu in de bus?
    Dat kan je (zoals veel methoden doen) in een boek zetten met plaatjes erbij en de notatie eronder.
    Maar je kunt ook met de kinderen in de klas of op het plein ” Busje spelen” .
    De juf (is helaas meestal geen meester tegenwoordig) is de buschauffeur, en loopt richting een halte. Daar staan verschillende kinderen te wachten om in te stappen. in een treintje (bus) lopen ze alle haltes af. Kinderen beslissen in een later stadium ook zelf om uit te stappen 😉
    Superleuk, activerend en enorm goed voor de transfer als er weer in de boeken gedoken wordt!

  • Marieke schreef:

    Woordenwinkel
    In groep vier leerden de kinderen wat een dubbelwooord is. Ik heb toen drie “winkels” in de klas gemaakt, waar de kinderen woorden konden kopen om dubbelwoorden te maken. Toen met woorden op papier, maar het kan misschien ook wel met voorwerpen (bal+pen=balpen). Ik liet de kinderen met nepgeld betalen, zo oefenden ze meteen plus sommen onder de tien (en de verkopers minsommen wanneer ze wisselgeld moesten geven).

  • Christa schreef:

    Heeft u ook leuke ideetjes voor Engelse lessen in het basisonderwijs?

    • Hoi Christa, ik heb niet echt specifieke ideeen anders dan dat je leuke beweegliedjes in het engels met ze gaat doen. Verder is het toch een kwestie van ‘vertalen’.

  • Carola schreef:

    Bingo maar dan in het engels. Heel erg leuk!

  • Cock Kortlever schreef:

    Als ik met meerkeuze vragen bezig ben, hang ik in de hoeken van het lokaal A, B, C en D. Leerlingen krijgen een vraag en moeten naar de hoek toe lopen, waarvan zij denken dat die letter hoort bij het goede antwoord

  • Leerkracht schreef:

    Kinderen zijn ook slim. Er is er eentje die het gewoon door heeft.

    • Hugo Bakker schreef:

      Kinderen zijn zeker slim en dat mag ook.
      (ik weet alleen niet op waar je opmerking precies aan refereert)

      Geniet van het lesgeven David!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >