geschreven door Gerdy Heek 

7 Middelen om je studenten meer te inspireren in de klas

Ik ben weleens in slaap gevallen, tijdens een les. Niet omdat ik het een saai onderwerp vond, trouwens, maar omdat de docent niet wist hoe hij zijn “stof” (ik bedoel… alleen het woord al) goed over kon brengen aan zijn studenten!

Je kunt je lessen veel inspirerender maken door deze middelen toe te passen.

1: Laat je studenten bewegen

De hele dag zitten op een stoel en luisteren naar wat jij te vertellen hebt, is allereerst heel hard werken voor jou, maar is ook ontzettend vermoeiend voor je leerlingen. Er zit een prachtig verband tussen lichaam en geest en talloze onderzoeken wijzen uit dat wanneer iemand beweegt, hij simpelweg beter leert.

Het kan heel simpel: laat ze opstaan en naar iemand toelopen voor een groepsopdracht.

Gooi er af en toe een leuke energizer in. Laat ze in plaats van in groepjes te brainstormen, door elkaar lopen en elke keer als ze iemand tegenkomen een idee delen, die ze dan vervolgens weer aan de volgende doorgeven.

2: Gooi de powerpoint het raam uit

Eigenlijk zou dit tip 1 moeten zijn! Een powerpoint is de dood voor iedere les. Zeg eens eerlijk: wat voor doel dient jouw powerpoint?

  1. het is jouw samenvatting zodat jij zeker weet dat je geen van de punten vergeet, die je de studenten uit moet leggen
  2. het is de samenvatting voor de studenten, zodat ze makkelijk kunnen nalezen
  3. je vindt het eigenlijk wel fijn dat je niet naar je studenten hoeft te kijken, OF dat ze niet naar jou kijken.

Er is GEEN ENKELE reden te verzinnen waarom je een powerpoint nodig hebt, TENZIJ je een complex iets wilt laten zien wat je niet voor ze kunt tekenen. Filmpjes, plaatjes, prima. Maar tekst- probeer het eens zonder te doen…

Breekt het zweet je uit bij de gedachte aan het loslaten van je powerpoint? Begin klein. Geef de eerste tien minuten zonder powerpoint les. Kijk eens wat er gebeurt. Ervaar je al dat je meer contact maakt met de groep?

3: Laat je leerlingen zelf creëren

Daadwerkelijk iets leren doe je niet door te zitten en kennis te absorberen. Leren gebeurt pas als je de vertaling maakt- als je zelf iets creëert met jouw kennis. Kun je een manier verzinnen hoe de studenten zelf kunnen toepassen wat ze moeten leren? Dat ze iets maken, moeten uitzoeken hoe dat kan en dan zelf uitkomen bij het principe wat jij ze wilt aanleren? Of ze een visuele weergave laten maken van het onderwerp?

4: Samenwerken

Gelukkig, gelukkig, gelukkig… worden er al veel meer groepsopdrachten gegeven, dan toen ik nog op school zat/studeerde. Maar in veel gevallen is dat nog steeds niet samenwerken- maar verdelen de leerlingen de taken en doen ze ieder hun ding (of niet!), waarbij het voor jou direct duidelijk is wie, wat heeft geschreven (bij een schrijfopdracht). Is het mogelijk om een werkvorm te bedenken, waarbij de studenten alleen door samen te werken het goed af kunnen ronden? En liefst natuurlijk met een lekker praktische opdracht? HIER kun je inspiratie opdoen voor samenwerkingswerkvormen.

5: Plezier hebben

Echt waar- dit is de eenvoudigste van alle onderdelen, maar iets waar zoveel docenten moeite mee hebben… als je plezier hebt, leer je zoveel makkelijker dan als je je verveelt… En dat kunnen we je zo makkelijk leren!

Gooi een hilarische, 5 minuten durende werkvorm tussen je lessen door erin en je studenten zijn veel scherper dan ervoor…. Kijk HIER eens voor werkvormen die veel plezier brengen

6: Uitleggen aan elkaar

Je begrijpt iets pas echt goed, als je het in Jip en Janneke taal uit kan leggen aan iemand anders. Laat je studenten aan elkaar een concept uitleggen, of een begrip. Of laat ze voorbeelden aan elkaar geven, waarbij jouw concept wordt toegepast.

7. Besteed aandacht aan de motivatie 

Heb je weleens de opmerking gehoord “maar ik heb hier helemaal niets aan in het echte leven”? Vast wel. Maar jij weet als geen ander dat , bijvoorbeeld, geschiedenis je leert hoe je het NIET moet doen, omdat geschiedenis zich herhaalt en dat een balans snappen heel belangrijk is als je later rijk wilt worden. Als je dit duidelijk kunt maken, werk je aan de motivatie van je leerlingen. Slechts 30% van een leerervaring wordt bepaald door de presentatie. De rest door motivatie, oefenen en implementeren. Verschuif je nadruk dus eens van je presentatie naar de andere drie onderdelen.

 

Welk middel heb ik gemist en moet er zeker bij staan? Deel hem hieronder in het commentaarveld. Dankjewel, zo inspireren we elkaar! 

 

Over

Gerdy Heek

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Renske de Jong schreef:

    8. Betrek kinderen bij de voorbereiding van de les. Wat willen ze leren? Of als dat vast staat–> hoe willen ze dat leren?

    • Gerdy Heek schreef:

      goede aanvulling Renske. Kun je wat voorbeelden geven hoe jij dat concreet doet?

  • iNGE Kats schreef:

    Mensen met waarom vragen hebben de kortste spanningsboog: begin dus vooral met WAAROM zou je dit willen leren, dan blijven zij aangehaakt.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >