Hoe motiveer jij je deelnemers om te gaan oefenen?Â
Herken je dit? Je deelnemers hebben een fantastische training gehad. Ze gaan enthousiast naar huis. En vervolgens doen ze er niets mee.
Al jaren geef ik trainingen, met veel plezier. En gaandeweg ontstonden er bij mij vragen hoe ik mijn deelnemers nog beter zou kunnen trainen. Een van de vraagstukken die ik had was:
hoe motiveer ik mijn deelnemers om met hun nieuwe vaardigheden aan de slag te gaan?
Heb jij dit ook wel eens bij je deelnemers gezien?
Tijdens de training of les gaat een deelnemer enthousiast aan de slag. En al tijdens de training zegt ze: dit is wel lastig hoor. Op de terugkomdag vertelt ze dat ze er niets mee heeft gedaan. Want geen tijd, te moeilijk etc.
Iets nieuws leren is leuk. En dan begint het pas!
Hoeveel zin heeft iets nieuws leren wanneer je er na de training niets mee DOET? Dan verdwijnt wat je hebt geleerd.
Het motiveren van deelnemers om hun nieuwe vaardigheden te oefenen, hoe doe je dat? En hoe help je deelnemers met bedenken dat ze in de ACTIE moeten gaan?
Wat was mijn (niet toereikende) oplossing?
Mijn oplossing zat vooral in het uitleggen aan deelnemers dat excellent in iets zijn 10.000 uur oefenen vereist. Naast talent. Dat beaamden al mijn deelnemers.
Maar wat gebeurde er volgens? Geen ene reet. Excuse my Rotterdamse achtergrond :-).
Er moet een manier zijn om deelnemers te laten ervaren dat oefenen resultaat geeft. Dat wanneer je iets wilt kunnen, dat je het moet gaan doen. En dat het in het begin dus nog niet goed gaat.
En toen….
In 2014 kwam ik bij Hugo terecht. Toen ik de video van handtricks zag, viel het kwartje:
in plaats van jouw deelnemers te vertellen dat ze moeten oefenen, kan je ze het nut van oefenen ook zelf laten ervaren.
De oplossing: Handtricks
De handtricks zien er simpel uit. Je hebt misschien je eigen handtricks al wel. Ik heb weken moeten oefenen op 2 van de tricks. En toen ik ze deze week weer deed, was mijn versie niet erg soepel. Ook ik moet mijn vaardigheden blijven oefenen. Zorg dus dat jij de handtricks goed in de vingers hebt.
Deze activiteit bevordert:
- inzicht in dat oefenen helpt
- plezier
Hieronder de instructie:
Tijd: 10 minuten
Deelnemers: 1 tot 99 en meer
Binnen en Buiten en online.
Benodigd materiaal
geen
Beginopstelling
Zorg dat iedereen je goed kan zien
Doel: deelnemers ervaren dat je beter wordt wanneer je veel oefent.
Wat doe je:
- Ik start vaak met iets dat mensen makkelijk kunnen
- bijv begin met 2 vingers omhoog. Dit doe ik zodat we ‘rapport’ opbouwen en deelnemers starten met een succeservaring.
- Daarna 1 vinger omhoog en 1 vinger opzij. Dat is al moeilijker.
- Zo kan je allerlei levels inbouwen.
- Wissel ook de handtricks af.
- Mochten deelnemers weinig handtricks kunnen, geef ze dan nog een succeservaring mee door iedereen zijn armen in de lucht te laten steken en te juichen.
- In de video zie je allerlei voorbeelden van handtricks die je kan doen.
Evaluatie
Waarom kan ik dit wel en jij nog niet?
Wat neem je hiervan mee?
Veel oefenplezier!
Heb jij nog leuke ideeën hoe je deelnemers kan motiveren om te gaan oefenen met hun nieuwe vaardigheden? Deel ze hieronder!
Zelf live oefenen met de handtricks?
101werkvormen zijn bij uitstek werkvormen gericht op ervarend leren. Leren door te doen.
Wil je onze handtricks en nog veel meer werkvormen ervaren in een energieke training?
Meld je aan voor de 101werkvormen Inspiratiedag! Click op deze button voor meer informatie en de agenda: