geschreven door Hugo Bakker 

3 tips voor een impactvolle evaluatie

Eén van de belangrijkste succesfactoren voor een succesvolle training zijn de evaluatietechnieken die jij toepast.

Werkvormen, actieve spelvormen zijn leuk, maar het is slechts een middel om een doel te bereiken.
Om de één of andere reden zijn veel trainers &  coaches vaak op zoek naar nieuwe werkvormen.

Vaak krijg ik mailtjes van lezers die om inspiratie vragen; ik krijg dan het doel van de opdrachtgever te lezen; of ik daar werkvormen bij weet…
Ik antwoord dan uitdagend met: ‘Het maakt niet uit welke werkvorm je doet, waar het om gaat is wat doe jij met wat er gebeurt?’

Het is belangrijk om in de voorbereiding naar de vormen te zoeken die passen bij de opdracht.
Maar als de training dan eenmaal bezig is kun je niet altijd vasthouden aan het programma dat jij
bedacht had. Soms is een groep veel verder (of juist niet) dan jij gedacht had en zul je je programma moeten aanpassen.

Dit aanpassen doe je na elke tussentijdse evaluatie.

Hier vind je 3 tips om een evaluatie met impact neer te zetten:

1. Wees je er bewust van dat in elke vraag die jij stelt ‘een oordeel’ zit. Daarom is beginnen met de vraag: ‘Wat gebeurde er?’ Dit is een hele veilige, omdat je deze vraag na elke werkvorm terug kunt laten keren en omdat het vraagt naar concreet gedrag. Bewaak dan ook dat deelnemers antwoord geven door concreet gedrag te formuleren.

2. Vraag één van de deelnemers om op jouw plek te gaan staan en zeg: ‘Stel nu dat jij de trainer bent en jij zou een analyse maken van de communicatiepatronen; wat zou je dan zeggen?’. Ik heb deze techniek vele malen toegepast en vrijwel altijd zal de persoon feilloos de vinger op de gevoelige plek neerleggen. Meestal kies ik iemand die weinig tot niets gezegd heeft. In groepen zitten nu eenmaal meer extraverte en meer introverte mensen. En de mensen die weinig zeggen denken wel vaak veel; alleen vergeet met (over het algemeen) om deze mensen een vraag te stellen.

3. Als je echt impact wil maken is het belangrijk dat je de transfer maakt naar het ‘daar en dan’. Vanuit een actieve ervaringsgerichte spelvorm is dit vaak heel makkelijk als je de vraag op de juiste manier formuleert. Als je bijvoorbeeld merkt dat de groep door elkaar heen praat: ‘Zijn jullie naar elkaar aan het luisteren?’ – oeps, betrapt…, nee is het antwoord. En dan kop jij hem in: ‘Waar herkennen jullie dat jullie dit doen?’

Als je dit leest en denkt ‘het klinkt allemaal zo simpel’; ik vond dit ook altijd lastig. Ik was leuk aan het spelen met de groep maar echt diepgang lukte me niet. Ik durfde de vragen met diepgang niet te stellen.

Ik nodig je uit om ervaringen en tips te delen in het commentaarveld hieronder (WordPress of Facebook) zodat we er allemaal van kunnen leren! Ik nodig je ook uit om je kwetsbaar op te stellen en te delen waar jij tegenaanloopt bij evaluaties. 

Als je een reactie/ comment plaatst dan stuur ik je nog 3 tips.

Een impactvolle training,

Groeten, Hugo

Over

Hugo Bakker

Mijn missie is om iedereen die met groepen werkt te inspireren om meer actief en meer ervaringsgericht te werken.
BIO: PABO (1989 - 1993), in diverse typen onderwijs gewerkt, directeur op een ZMOK school, interim management en 25 jaar trainingen en teamcoaching bij bedrijven en ondernemers.

Reageer of stel je vraag hieronder:

  • Sandra schreef:

    Mijn tip:
    De groep de opdracht geven om er zorg voor te dragen dat iedereen één compliment en één vorm van feedback ontvangt, en dat elk groepslid één x een compliment en één x een vorm van feedback geeft. Zo wordt iedereen gestimuleerd om actief mee te evalueren en krijgt ieder een portie complimenten en feedback.

  • sam zwaai schreef:

    Ik vind het jammer dat bij de evaluatie (noem wat je top vond en geef 1 tip voor de toekomst) bij een grotere groep men vaak uitkomt op wat al benoemd is. Wat ik vaak doe is van tevoren op post its verwachtingen op laten schrijven, deze opplakken op de muur en aan het einde bespreken: heb je er uit kunnen halen wat voor jou van belang was?
    Bedankt voor je tips, ik haal hier veel uit.

  • Ook al werk ik niet exclusief met trainers of met je spelvormen,
    toch heb ik weer wat opgestoken van je tips. Bedankt !

  • Catherine Jager schreef:

    bedankt voor de tips! dit is juist de toegevoegde waarde van een begeleider.

  • Wendy Tijssen schreef:

    Bedankt voor de tips: goed om te weten. Soms vind ik het best lastig om de juiste vraag op het juiste moment te stellen….
    Als evaluatie kan je ook vragen zonder woorden uit te beelden wat ze van de dag vonden of van het dagdeel als tussenevaluatie: ben er ondersteboven van dan gaan ze op hun hoofd staan, etc. of vijf woorden laten op schrijven over het programma, waar ze trots op zijn wat ze die dag gedaan hebben, hoeveel sterren ze het programma geven en laten uitleggen…dit kan ook op actieve wijze met ballonnen, gekleurd papier bal maken en scoren en ballen, etc. Kleur laten bekennen. Er volgt altijd een goed gesprek.

    Sportieve groet,
    Wendy.

  • E vissers schreef:

    Hoi Hugo,

    Heb je misschien ook een tip voor evaluaties met brandweermensen na een oefening? Dat is vaak zoeken naar de juiste manier

    • Eerlijk gezegd geen ervaring mee maar ik geloof niet dat ik dat anders zou aanpakken als alle andere groepen die ik ooit geholpen heb.
      Hooguit wat korter omdat ik inschat dat het vooral doeners zijn.
      Het gaat uiteindelijk altijd om teruggeven en vragen stellen over datgene wat je ziet in of tijdens de werkvorm.
      Ik snap ook dat je deze vraag niet voor niets stelt.
      Misschien is het gewoon een kwestie van een paar dingen uitproberen.
      Uit je comfortzone misschien?
      Veel succes in ieder geval!
      groet Hugo

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Populaire werkvormen

    >