Als jij als trainer, coach of procesbegeleider met een team werkt is je opdracht over het algemeen om het team beter te laten functioneren als team.
Veel van de ervaringsgerichte werkvormen die je op deze site vindt hebben als doel om patronen naar boven te halen zodat je kunt coachen in het hier en nu.
Weet je wat het meest voorkomt in de teams die wij trainen?
Er wordt niet goed naar elkaar geluisterd!
Als dit het geval is wordt dit al duidelijk in de eerste spelvorm die wij inzetten.
Dit zijn de 3 meest gestelde vragen aan teams:
1. Zijn jullie naar elkaar aan het luisteren?
Deze vraag stel je op het moment dat de teamleden door elkaar heen praten. Niet zo’n moeilijke interventie toch?
2. Waar herkennen jullie dat jullie dit doen?
Meestal is het antwoord: tja, dit doen we vaak in overleggen, iedereen roept maar wat, en dan gaan we zomaar wat doen zonder dat er iets goed afgesproken is.
3. Wat willen jullie afspreken over luisteren naar elkaar?
Dan volgt meestal een overleg waarin dezelfde patronen naar voren komen, soms ook niet. In dat geval is het natuurlijk ontzettend leuk om ze te laten zien dat ze het wel kunnen.
De brug naar de rest van de training, in ons geval is dat altijd de volgende werkvorm, is om ze voor te bereiden op het feit dat patronen hardnekkig zijn. Schrik dus niet als het ‘niet luisteren’ weer gaat gebeuren. Daar is deze sessie voor om het steeds weer te laten zien en steeds bewuster te worden om vervolgens het nieuwe gedrag in te slijten.
Meedoen in de training en niet zeggen wat je denkt en achteraf in de wandelgang iets anders zeggen. Aanspreken en benoemen en dan?
Dat (een deel) van het team het werkelijke probleem niet durft te adresseren als de leidinggevende het team blijkt te remmen in haar groei.