Afronden met goede energie, ook als je weinig tijd hebt!
Dit blog is hernieuwd, bijgewerkt en aangevuld en hopelijk zit er inspiratie in voor je én heb je aanvullingen…
Herken je dat?
Je hebt een training voorbereid, een programma gemaakt en op de dag zelf blijkt dat je tijd te kort komt.
Er worden vragen gesteld, er is discussie….
Ondertussen kijk je op de klok.
Wat kan ik skippen?
Wat zal ik korter doen?
En: hoe zal ik afronden???
Ik wil namelijk een aantal dingen weten.
Het evaluatieformulier (je kent het wel) moet er doorheen, ik wil mondelinge reacties.
Je kunt merken dat de mensen naar huis willen, wat doe je?
Korte Afronders
Laatst had ik een sessie met 40 man die anderhalf uur mocht duren. Het werd uiteindelijk 10 minuten langer. Toch wilde ik een afronder met een lach doen.
‘Grab the finger (Gotcha)’ is dan ideaal. En dit werkte; iedereen hard lachen, daarna heb ik iedereen hartelijk bedankt en tot de volgende keer.
Superkort en altijd werkend
Een andere manier (als je weinig tijd hebt) is de 3 vragen:
Ga in een kring staan en stel 3 vragen, als je 2x ja kunt zeggen, heb je een goede dag/sessie gehad.
- Als je mee hebt gedaan; steek je je arm omhoog
- Als je iets over jezelf of over een ander hebt geleerd; steek je je arm omhoog
- Als je gelachen hebt; steek je je arm omhoog
Dit kun je met de variant doen, waarbij je de hand op de schouder van degene die naast je staat legt en uiteindelijk geef je elkaar een schouderklop. Zoals je ziet kan dat met hele grote groepen;
Als je iets meer tijd hebt:
Doe er dan gerust een aantal achter elkaar;
Evaluatie langs het touw
Leg een touw op de grond. Vraag de deelnemers langs het touw te gaan staan.
Geef de instructie: wanneer je de training in z’n algemeenheid een 1 geeft, sta je bij het linker uiteinde van het touw. Wanneer je een 10 geeft, sta je aan het rechter uiteinde van het touw. En alles er tussenin natuurlijk.
Daarna kun je een toelichting vragen.
Je kunt als je iets meer tijd hebt specifiekere vragen stellen; over het effect, de impact van de training, over hun eigen bijdrage, etc.
Teamuitdaging
Ook gebruik ik de quick touch vaak in de aanloop naar het afronden, omdat het niet alleen nog meer inzichten kan geven, maar ook kort duurt en goede energie geeft.
Groepsfoto
Dit vinden mensen altijd ontzettend leuk! Ik laat ze vaak de materialen vasthouden.
Happy Faces
Laat mensen met elkaar selfies maken met blije of gekke gezichten.
Welke korte afronders ken jij? Wil je ze hieronder delen?
Als je we samen onze kennis en ervaring delen, dan hebben we een schat aan werkvormen om uit te putten.
Dankjewel voor het delen!
Tips:
– in maximaal 3 steekwoorden p.p. zeggen hoe je de training hebt ervaren
– uitwisselen met buurvrouw/buurman wat je hebt geleerd
– vraag laten beantwoorden (weer alleen in steekwoord): als ik je over 3 maanden tegenkom en ik vraag je wat je het meest is bijgebleven van de training, wat zal je dan antwoorden?
Ik train vaak meerdere weken met dezelfde groep.Deze ” oefening” doe ik bij iedere training. Vervolgens bewaar ik de “steekwoorden” maar vaker vraag ik ook punten van persoonlijke / bedrijfsverbeteringen op te schrijven. Aan het einde van alle weken laat ik iedere deelnemer een kaartje aan zichzelf schrijven met de verbeter punten van de afgelopen weken. Belangrijk is om een datum daaraan vast te zetten. (SMART ANALYSIS) Zo geven zij zichzelf een “deadline” om ook daadwerkelijk aan punten van verbetering te gaan werken en de gegeven training gaan toepassen in hun dagelijkse activiteiten. Als de deelnemers na een paar maanden het kaartje aan zichzelf ontvangen, zullen ze gelijk gaan nadenken over de thema’s van de training en wat zij aan zichzelf (manier van Werken) wilden verbeteren.
De hoeken verdelen in ontevreden, gaat wel tevreden en zeer tevreden. Kan per onderdeel of per thema of i zijn geheel deelnemers vragen om in de juiste hoek te gaan staan. Met iets meer tijd vragen wat je had kunnen doen om een hoek op te schuiven of wat de kracht was om niet terug te schuiven.
Ik werk graag met associatiekaarten. De kaarten (of foto’s) over de tafel verspreiden.
Vervolgens geef ik óf de opdracht een kaart voor zichzelf te pakken óf bij een intensievere training een kaart voor een mede- cursist te pakken. Als iedereen een kaart gepakt heeft dan één voor één uitleggen waarom ze de kaart hebben gepakt (wat zien ze erin?) met een link naar de training. De antwoorden zijn vaak heel mooi met diepere gedachten waardoor je gelijk weet wat ze van de training hebben opgestoken!
Mooi! Dankjewel voor het delen!
Neem een leeg flip-over vel en laat de deelnemers opschrijven wat ze geleerd hebben. Ze schrijven daarbij om beurten en mogen niet meer dan drie woorden gebruiken. De volgende schrijft verder waar de voorganger is gestopt. Zo bouwen ze samen een aantal zinnen op en borgen ze onbewust een deel van hun leerproces.
Iedereen 1 Tip (= verbeterpunt) en 1 Top (= ging goed, moet er in blijven) laten benoemen.
Active reviewing sluit hier ook goed op aan. Je kan dan een vraag stellen en laten scoren van 1 tot 5 (gewoon met de hand en dan het aantal vingers). Bijv. Hoeveel invloed heb/kan ik uitvoeren op de oefening? 1 ik heb geen invloed gehad. 5 ik heb heel veel invloed gehad. Kan ook goed tussen de oefening door om ze aan het denken te laten zetten om ze vervolgens verder te laten gaan. Mocht er iets meer tijd zijn dan kun je afgaan waarom ze 1 t/m 5 hebben gegeven etc.
Je kunt aan het einde van de training ook de volgende vraag stellen: Je gaat zo naar huis. Als je thuis komt vraagt je partner/kind/vriend/vriendin etc. “Hoe was je training? Wat heb je geleerd”. Heb je weinig tijd voor afronding dan kun je het in 1 zin laten samen vatten.
Een zelfde type vraag stel ik ook wel bij de start van een training. Je bent van huis gegaan. Je huisgenoten vroegen “Wat ga je vandaag doen?”. Wat heb je gezegd? Als start vraag geeft de vraag veel info over hoe iemand in de training zit.
Ik laat mensen met een kernwoord omschrijven wat ze hebben opgepakt. Per kernwoord noteren op een Post-it gekleurd en dit laat ik ze plakken op onze ‘leerboom’die ik op een flipover heb getekend.
Dit geeft feedback en inzicht wat er het meeste is opgepakt.
Vervolgens vraag ik of idereen even op de leerboom wil kijken en zeld ook noteert of er nog meer dingen zijn die anderen hebben genoteerd.
Leuk idee, ga ik vanmiddag toepassen. Bedankt!
Deelnemers schrijven op een flap-overvel 1 steekwoord op, wat ze bij is gebleven van de training. Dit wordt dan een soort van grafitimuur. Zo zie je meteen of de training als positief of negatief ervaren is, dit kun je dan snel nog even bespreekbaar maken.
Laat deelnemers op een A-4tje schrijven wat ze kwijt willen over de training. ( liefst 1 woord) Laat ze dat A-4tje opfrommelen en in het midden gooien. Als iedereen dit heeft gedaan, neemt ieder een ‘sneeuwbal’ uit het midden en leest dit voor. Als iemand een vraag heeft over hetgeen is opgeschreven, dan kunnen ze nog vragen om een toelichting.
‘Popcorn’:
In een kring zitten; zonder beurten te geven ‘popt’ steeds iemand omhoog terwijl hij of zij één steekwoord noemt. In tempo, en toch één tegelijk. Lekker energiek en kort.
In plaats van een steekwoord sluit ik wel eens af met de volgende vraag: Als je terugkijkt op de training, welke kleur zou je die dan geven. En licht eventueel kort toe.
Laat je als trainer verassen door de antwoorden en metaforen!
‘de Kreet’
– bedenk (in 1 min.) met je buurman / buurvrouw een kreet en/of roep die staat voor hoe jij de training hebt ervaren.
– en vervolgens….allemaal tegelijk!
– eventueel met dansje
Afsluiten met team/groep: maak met elkaar een opstelling (non-verbaal)waarmee je weergeeft hoe je de training hebt ervaren. Maak hier als trainer een foto van en gebruik die bij je evaluatie.
Ik maak een rondje en stel iedereen de vraag. Waar ben je dankbaar voor?
Als het heel snel moet gaan en de info moet niet zo concreet zijn: je zorgt voor drie soorten smileys (gewoon uit postits of gekleurd papier geknipt) – een lachend, treurig en neutraal smileugezichtje. Voorbeeldjes om te printen vind je op het internet. Bij het naar buiten gaan vraag je de deelnemers de smiley die voor hen past in een pot te stoppen. Vooral in grote groepen werkt dit prima.
Leuk, dankjewel!
Feedback wordt vaak als iets negatiefs ervaren. Ik sluit regelmatig een training af met het geven van positieve feedback aan elkaar. Je geeft je buurman of buurvrouw een compliment over zijn/ haar bijdrage in de training. De buurman/ buurvrouw zegt ‘dank je wel’ en geeft vervolgens haar buurman/ buurvrouw een compliment. Op deze manier sluit je een training positief af en ontvangt de cursist feedback over zijn of haar bijdrage.
van strip (bijvoorbeeld Charlie Brown) de tekstballonnen leeg maken. Iedere deelnemer krijgt een exemplaar en vult in de ballonnen in wat hij/zij kwijt wil. Ophangen en met elkaar bekijken.
Beweging zegt meer dan woorden!
Ik sluit den dag vaak af met: in een kring sluit je jouw dag af met een beweging en eventueel met een klank/geluid of woord. De beweging mag een beweging zijn die je alleen maakt of waarbij je gebruik maakt van het contact met anderen (op afstand of lichamelijk contact).
Je kunt dit uitbreiden door de rest van de groep de beweging en geluid 3x te laten herhalen.
Voor het weet heb je 101 afsluiters… nou dan kan deze er ook bij:
Bedenk 6 evaluatie vragen vooraf, bijvoorbeeld:
1. Heb je wat gemist?
2. Heb iets toe te voegen?
3. Heb je een vraag voor een ander?
4. Wat neem je mee?
5. Welk inzicht heb je gekregen?
6. Geef deze beurt aan iemand anders
Vervolgens laat je om en om elke deelnemer met een grote zachte dobbelsteen in de kring gooien en de vraag beantwoorden die past bij het aantal ogen. Als je de vraag beantwoord heb geef je de dobbelsteen aan iemand die nog niet geweest is. Er mag 1 verduidelijkende vraag gesteld worden aan degene die heeft gegooid. Gaat snel, is leuk en iedereen komt aan de beurt (dus geen saai evaluatie rondje)
Succes! Harry
Dankjewel Harry, zo komen we wel bij de 101 ja! Deze 6 vragen zou ik zelf niet onder ‘korte afsluiters’ scharen, maar wel leuk!
Als het echt snel moet 🙂 deel ik 2 kleuren post-its uit.
Op een kunnen de deelnemers schrijven “wat neem ik mee” en op de ander “wat laat ik hier” en deze laatste kunnen ze dan ook, na het voorlezen meteen weggooien . Ik zet dan een prullenmand in het midden van de groep..
Bij weinig tijd: Tiktakboem: Met een zachte bal(de bom) gooien we de groep rond en wanneer je de bal krijgt zeg je in maximaal 1 steekwoord wat je meeneemt uit de workshop! Zorg dat de bal rond is gegaan binnen …? (3) minuten. (Met kookwekker erbij)
Kan ook met het originele tiktakboemspel (dan is het een echte bom)
Smiley-model op flip-over bij de uitgang. Ik teken twee assen waardoor vier vlakken ontstaan. Ené as: de mate waarin de training voor jou zinvol was. De andere as de mate waarin de training voor jou leerzaam was.Ik vertel er vaak een voorbeeld bij. Cursus kantklossen is misschien heel leerzaam (je kon het nog niet) maar weinig zinvol (voor een medewerker klantenservice). Vervolgens teken je een smiley die boos/ontevreden kijkt, blij of onverschillig (mwhaa).Die smiley gaat over hoe je de training hebt ervaren. En dan vraag ik ze hun smiley een ballonnetje te geven waarin staat wat je er concreet morgen mee gaat doen. Zo krijg je van wel meer dan 30 deelnemers in 5 minuten een super snelle evaluatie visueel op een presenteerplaat. Foto van maken en hij kan zo in het verslag van de training voor de opdrachtgever.
Super werkvormen Alex, dankjewel!